+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

A webáruház jó és rossz kialakítása egyetlen webshopon belül is megtörténhet. Számos jellemzőre kell odafigyelni, és egyáltalán nem meglepő, hogy előfordulnak hibák. Ebben a cikkben a teljesség igénye nélkül mutatok rá néhány fontosabb jó és rossz példára, amelyekre remélhetőleg odafigyelsz a webshopod kialakításakor. Előzményként figyelmedbe ajánlom a webáruház jó felépítéséről szóló írást.

 

Kezdőoldal, főoldal

 

Érdeklődésemből kifolyólag megnéztem több hazai kisebb és nagyobb barkács és építőanyag webáruházat ahol bizonyos eszközöket, anyagokat kerestem. Nem is gondoltam volna, hogy vannak, akik még itt tartanak. Ilyen oldalakkal szeretnének érvényesülni példákat direkt nem írok vagy linkelek.

A szokásos semmitmondó „Üdvözöljük webáruházunkban” és a további bla-bla szöveg fogad. Ez szerintünk ma már abszolút nem érdekli a vásárlót, ő az árura kíváncsi ezért. A jobb példa ahol a kezdőoldalon a választék látszik – esetleg egy-egy lényeges (kelendő, vagy akciós) dolog kiemelve, és a látogató mindjárt böngészni tud. Ha a képek, minimális szöveg és navigáció egyszerű és könnyű, a webshop megfelelő lesz.

Azonban még ezt is lehet rontani. Számomra például meglehetősen zavaró, amikor szinte minden felületnyi hely foglalt, és a termékképeket alig lehet elkülöníteni egymástól. Az ellenkező példa amikor szép szellős, könnyen átlátható, tetszetős a webshop, s könnyű kattintani akár telefonról is. Ez egyébként érvényes a kategóriaoldalakra is.

A jó, és igényes képek szinte vonzzák a tekintetet, szerencsére a webáruházak többsége már odafigyel erre. Számít az is, mennyi minden szerepel a kezdőlapon. Ha például ezernyi termék van ott, az inkább zavaró. Ellenben ha a legjobb ajánlatok és a fontosabb termékkategóriák, akkor a vevő könnyebben tájékozódik.

webshop

Webáruház kategóriaoldalak

 

Fontos, hogy már a kategória oldalon, a termékek képénél megjelenjenek a főbb adatok. Ugyanis ha alapvető dolgok miatt is (pl. ár, méretek, stb.) rá kell kattintani mindegyikre, a látogató előbb-utóbb elfárad. A leendő vevő szeretik a különböző árukat összehasonlítani, és ez sokkal könnyebb, ha egy oldalon átlátják.

Ehhez kapcsolódóan olvasd el a kategóriaoldalak jó kialakításáról szóló cikket is!

 

A termékoldalak

 

A termékoldalon az alapvető információk részletesebb leírása szerepeljen. Minél részletesebb, annál jobb, de fontos, hogy ne csak száraz leírás legyen, hanem a terméket érthetően, szemléletesen bemutató szöveg. Ha nagyon sok a szöveg, jobb megoldás a felugró ablak, amikor az olvasó fölé húzza az egeret, így nem foglal el akkora helyet.

Termékoldalon minél kevesebb elem vonja el a figyelmet. Az a jó, ha csak a termékkel kapcsolatos információk, és a navigáció látszik. A termékekhez tartozó információk tagoltan, jól átláthatóan, több részletben látszódjanak.

navigáció

Fontos a jó navigáció a webáruházban

 

A legtöbb ember határozott céllal lép be egy webáruház oldalára, például valamilyen terméket keres. Ezért minél egyszerűbb és logikusabb a felépítés, annál jobb. Tehát ha a főoldalon látszanak a kategóriák, a kiválasztottba belelépve a látogató látja az általa keresett árucikket. Amennyiben nagyon sok az áru, a weboldalon elhelyezett kereső segíthet.

A navigációval, s elrendezéssel kapcsolatban olvasd el a felhasználói szempontból jól kialakított webshopokról szóló cikket!

 

Felesleges dolgok amik nem kellenek egy webáruházba

 

Hogy a webáruház milyen jól fejlődik, a szolgáltatásokat fejlesztik, és egy csomó általánosságról szóló szöveg – ami a webáruházra vonatkozik – teljesen felesleges. A vásárlót először is az érdekli, kapható-e amit keres, és meg lehet-e rendelni. Ezen kívül egy csomó ide kapcsolódó szöveg sem kell, ami a webáruháznak fontos, de a vevőt csak közvetetten érdekli.

A webáruház termékeihez nem kapcsolódó dolgoknak nincsen helye a weboldalon. A kezdőoldalt nem szabad elpazarolni felesleges bemutatkozásra, a webáruház megalakulásának történetére, mert az huszadlagos fontosságú. Ahelyett, hogy pár szóval említenénk a kategóriák tartalmát, ezeket képekkel kell megjeleníteni, melyekre kattintva elérhetők.

A megrendelésnél csakis kizárólag azokat az információkat kelljen kitölteni, amelyek a teljesüléshez szükségesek. Minden felesleges kitöltendő rubrika csökkenti a konverziót. Egy sima megrendeléshez ne kelljen egyből regisztrálni. (Ettől függetlenül a regisztráció előnyeit érdemes megemlíteni.) Olvasd el a legjobb webshop konverzió növelésről szóló írást is!

 

Webáruház blog avagy a tartalom fontos

 

A webáruház blog létezése hatékonyan növeli a látogatottságot, és gyűjti az érdeklődőket. A blog a közvetetten és hosszú távon értékesítő módszerekhez tartozik. Rengeteg plusz látogatót hozhat egy webshopnak, mégis csak egy részük üzemeltet blogot. A blog sok időráfordítást igényel, ám ez idővel megtérül, ha valaki ügyesen csinálja.

A rossz példa az, amikor egy webáruház blog cikke olyan, mint egy „sales oldal”, mindenképpen az értékesítésre törekszik. Jó példa amikor a blog a tartalmával komoly értéket ad, és az olvasó azért nézi meg a webshopot, mert a blog tartalom felkeltette az érdeklődését.

A blogban nem muszáj feltétlenül a termékekről írni, mindazt, ami ott van, össze lehet kapcsolni más dolgokkal. Az a jó, ha kedvet csinál a termékekhez, de úgy, hogy az olvasó egy pillanatra sem érez kényszert, inkább kíváncsiságot. Ha gondot okoz a téma, olvasd el a 10 nyerő webáruház blog témáról szóló cikket!

 

Élővé tétel

 

Számos esetben csak azért nem vásárolnak az emberek az internetről, mert nincsen meg az az élmény, mint élőben. Nem a vásárlás élményére gondolok, hanem a termék érzékelhetőségére, esetleg kipróbálhatóságára. Bár például a gépeket, vagy ruhákat nem próbálhatjuk ki online, mégis megvannak a módszerek, hogy élőbbé tegyük a folyamatot.

Egy könyváruház esetében hatásos, ha bele lehet olvasni a könyvbe. Valamilyen műszaki gép esetén megmutathatjuk videón a működését. De minden más esetben is a videók könnyebben érzékelhetővé, megfigyelhetőbbé teszik az adott árucikket. A 3 dimenziós képek, vagy a körbeforgathatóság is sokat számít.

Bár kép szinte minden webshopban található a termékekről, ezek minősége néha elmarad a kívánttól. További hiba ha a kép egy sablon kép, és az adott termék nem pontosan úgy néz ki. A vásárlók a képet figyelik elsősorban (még akkor is, ha a leírása más), és csalódottnak érzik magukat, ha nem azt kapják, amit vártak.

 

A látvány, az arculat

 

Ruházati cikkeknél például nagyon sokat számít a látvány. Ez vonzza a tekintetet, és a vásárlók abba szeretnek bele, az adatok csak másodlagosak. A látványra jó példa az Otto webáruháza, ahol az egeret a képek fölé húzva, kinagyítva vehetjük szemügyre a részleteket.

A legtöbb terméknél számít a látvány, még könyveknél is megfigyelhető, hogy a látványosabb borítójúakat szívesebben veszik, akkor is, ha a tartalom nem feltétlen jobb. A látvány esetében figyelembe kell venni az elrendezés, a terméktípusok és a színek harmóniáját is.

webáruház sebesség

A webshop sebessége, nem csak keresőoptimalizálás miatt fontos

 

A webshop sebessége alaptényező az eredményességhez. Hogyan lehet ezt elrontani?

  • Lassú a tárhely, vagy a szerver
  • Túl nagy fájlok (képek, videók, egyéb fájlok)
  • Nincsen kellően optimalizálva a CSS, a html, vagy Javascript
  • Gyorsítótár megfelelő ürítése nincsen jól beállítva
  • A webáruház működtetéséhez használt programok, bővítmények száma túl nagy
  • Egy-egy oldalra túlzottan sok minden van bezsúfolva

 

Ezek csak a főbb példák, több más dolog is lassíthatja a betöltődést. Ahhoz, hogy ezeket elkerüld, már a webáruház első kialakításakor oda kell figyelned. Hasonló jellemzőkkel rendelkező, azonos típusú webáruházak esetén a látogatók, mindig a gyorsabbat választják.

Summary
Webáruház régi helyett új
Article Name
Webáruház régi helyett új
Description
A webáruház jó és rossz kialakítása egyetlen webshopon belül is megtörténhet. Számos jellemzőre kell odafigyelni, és egyáltalán nem meglepő, hogy előfordulnak hibák.
Author
Publisher Name
GrenT Média Kft.
Publisher Logo