+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

A felhasználóbarát webshop 12 pontja tizenkét olyan lépés, amelyet ha megteszel, a weboldalad-webshopod a legjobbak között lesz. Sokan azt gondolják, a tulajdonosok ezzel teljesen tisztában vannak, de nem így van. És még ha tudnak is róla, nagy részük nem alkalmazza ezt a 12 pontot, vagy csak bizonyos fokig.

Ha te gondoskodsz arról, hogy az alábbiak jól felépítve, kivitelezve működjenek nálad, garantált az üzleted jó működése. Feltételezve persze azt, hogy olyasmi(ke)t árulsz, amire  elegendő igény van. Nincs más dolgod, mint az itt vázolt módon a lehető legjobbra csiszold a megjelenést, felhasználhatóságot, működést.

A legfontosabb, hogy nem az számít, te mit gondolsz jónak, mi tetszik, vagy mi a legkönnyebb számodra. Ha eladni akarsz, és azt, hogy szívesen visszatérjenek, akkor az számít, a felhasználók, a látogatók mit gondolnak, hogyan használják az oldalad, és mennyire elégedettek.

Az átláthatóság

Az első dolog, ami elriaszt egy weboldaltól – és ismereteim szerint mindenki mást is – ha reményt sem látok arra, hogy megtaláljak valamit. Ez ugyanúgy érvényes egy egyszerű weboldalra, amin termékek is vannak, mint egy webshopra. A legrosszabb példa, amikor az oldal tele van szórva reklámokkal, bannerekkel, és a készítőjén kívül senki sem tudja mi, hol, merre található.

Az átláthatóság azt jelenti, hogy amikor belép a felhasználó, egy pillantással átlássa merre találja, amit keres. Vagy a menüben (esetleg kereső) jól megtervezett címszavakkal tudja, hogy mire kattintson. Mind az általános weboldal, mind értékesítési oldal és webshop esetében is életbe vágó, hogy a tájékozódás egyszerű legyen.

Legyen kiemelve, könnyen elérhető, amit a célközönséged keres! Fontos, hogy a termékek, nyomógombok közeléből minden felesleges kelléket, szöveget eltávolíts. Amennyiben nem így teszel, a látogató elbizonytalanodik, és ahelyett, hogy kattintana, gondolkodik, s ha nem egyértelmű számára amit lát, el is távozhat az oldalról.

Könnyű navigálhatóság

Ez közvetlenül kapcsolódik az előző ponthoz. Minden olyan elem, amely ezt a célt szolgálja, világosan elkülönült, vagy kiemelt legyen. Minden pillanat, amit a látogató azzal tölt, hogy azon gondokodik, mit és hogyan csináljon, növeli az elvesztésének lehetőségét. A weboldal és webáruház legyen jól struktúrált, amelyet a tulajdonos is átlát, és a vásárló is eligazodik benne.

könnyű kezelhetőség

Általában a menü ez, amely ha jól megtervezett – közvetlenül, vagy almenük segítségével – eljuttat minden oldalra, és általa elérhetővé válik bármely termék. Egyes esetekben – főként, ha nagyon sok a termék és az oldal – hasznos lehet egy webhelytérkép, amely felvázolja a felhasználó számára, mi hol található, és milyen úton juthat el oda.

Fent segíthet, ha ki van írva hol tart éppen, és oda kattintva vissza is tud lépni. Még egy fontos dolog: nem jó, ha minden kattintás új oldalra vissz, mert könnyebben elkeveredik a látogató és az sem, ha minden kattintás új lapon nyílik meg, mert akkor nem ismeri ki magát, vagy nem győzi becsukogatni. Ennek legyen egy következetes logikája, amely azonban csak a gyakorlatban tervezhető meg.

A jó szöveg: figyelemfelkeltő, könnyen érthető, kíváncsiságot és vágyat kelt

Nézz meg egy csomó termékoldalt, és figyeld meg a különbségeket. Melyik az, amit azonnal megértesz, és melyiken töprengsz? Mi az, ami azonnal vágyat ébreszt benned, és mi az, ami hidegen hagy? Nyilván ez érdeklődésedtől is függ, de azon belül értem.

Akit nem érdekel az adott termék, nem foglalkozik vele, ezért termékleíráskor mindig a célközönségre kell összpontosítani. A jó termékleíró pontosan ismeri a célközönsége problémáját, vágyait, szavajárását. De mi van, ha sok ezer terméked van? Nyilván nem foglalkozhatsz mindegyikkel egyenként ily mélyrehatóan, de vannak összefüggések.

Általában a termékek egy-egy családot alkotnak, és többségük egy bizonyos problémára, vagy élethelyzetre adnak megoldást. Az ugyanazon területekhez tartozóknak ugyanaz, vagy hasonló a célközönségük, ezért a megközelítésnek is olyannak kell lennie. Ezt neked ismerned kell, vagy ha nem, akkor azoknak az embereknek, akik megírják neked a termékleírásokat.

Ez lehet teljesen „száraz”, sablonos, vagy érdekes, és közvetlen. Előbbi az, amikor leírják a termék tulajdonságait, és sokszor tele van szakszavakkal. Utóbbi az, amikor személyesen megszólítja a vevőt, és annak problémáján, igényén keresztül kínál megoldást.

Itt vannak a különbségek:

„Száraz” termékleírás                                             „Vonzó” termékleírás

Nincs bevezető                                                       Megszólítja a vásárlót
Problématudat felkeltése

Nincs igazi rávezetés                                             Igénykeltés és rávezetés a megoldásra

Tulajdonságok felsorolása                                   Előnyök felsorolása

Technikai jellemzők                                               Haszon és alkalmazhatóság

Nincs lezárás                                                           Útmutatás, felszólítás a cselekvésre

kreatív képek

Szemléletes és kreatív képek

Számos weboldal, termék és szolgáltatás oldal, webáruház használ sablon képeket, de olyan is van, hogy nincsen kép. A tekintetet a legjobban és először a kép fogja meg. Ha az igényes, jó és az adott terméket mutatja, akkor a látogató tudja, hogy jó helyen jár.

A képekkel kapcsolatban számos tényező van, ami javíthatja az értékesítési eredményeket. Az első az, hogy pontosan az adott termék szerepeljen a képen. Ezt azért mondom, mert sok helyen, ahol hasonló jellegű cikkek vannak, a különböző termék „altípusokhoz” ugyanazt a képet teszik, mint ami egy általános terméké abból a fajtából.

A következő az, hogy a képen jól látható, kivehető legyen amit ábrázol, vagyis legyen igényes. Mivel a termékek többsége nem egy sík valami, jó, ha a kép is 3D jellegű, vagy legalábbis azt a hatást keltse. De még jobb, ha több oldalról van ábrázolva/lefényképezve, így sokkal élőbb hatást kelt, mintha egy áruházban néznénk meg.

Segítség a tájékozódásban és megrendelésben

A látogató mindig azt érezze, ha elakad, vagy valamit nem tud, legyen ott egy segítő kéz, amely vezeti. Vagyis mindig tudja, hova forduljon, szemernyi kétsége se maradjon az felől, hogy itt megtalálja amit akar, vagy ha nem, akkor sem távozik információ nélkül.

A segítségnek több foka, lehetősége, módszere van. Az első természetesen az, hogy a weboldalon, vagy webáruházban minden logikus legyen, és olyan egyszerű, hogy egyértelmű legyen mi mit jelent, mi hova vezet. Nagyon jó segéd, ha olyan helyeken, ahol felmerül a lehetősége, hogy a vásárló esetleg nem biztos magában, megjelenik egy kicsi felugró ablak.

Tehát amikor fölé húzza az egeret, megjelenik egy kisablak, ahol egy-két mondatban le van írva, az adott tárgy, vagy művelet pontosan mit jelent. Ennél részletesebb és alaposabb az oldalon elhelyezett súgó, vagy gyakori kérdések oldal. Nem árt, ha ez nincs eldugva, és a felhasználó könnyen megtalálja.

A következő lehetőség – amennyiben a látogató nem talált választ a kérdésére – egy e-mail cím, amelyre írhat, s belátható időn belül választ kap. Amennyiben van rá ember, még hatásosabb, ha van egy élő chat ablak, amely legalább munkaidőben elérhető. Ha mindez nem elég, egy olyan telefonszám megléte, amelyen az ügyfélszolgálat hívható.

Könnyű, gyors, hatékony megrendelés és fizetés

Ez alapkövetelmény kellene, hogy legyen, a gyakorlatban mégsem egyértelmű mindenhol. Egy termék, szolgáltatás esetén ott kell legyen a megrendelés gomb, vagy webshop esetén a „kosárba” gomb. Ennek kell lennie a legszembetűnőbbnek, hiszen ez a célja egy kereskedelmi oldalnak.

A megrendelés akkor könnyű, ha a lehető legkevesebb adat szükséges hozzá. Természetesen alapadatok megadása online értékesítés esetén kötelező, de ezt legyen a lehető legkönnyebb kitölteni. Hatékonyabb, ha az adatok kitöltése és a megrendelés gomb nem ugyanazon oldalon van. Ugyanis ha a vevő már rákattintott a megrendelésre, a következő oldalon nagy valószínűséggel kitölti az adatokat, míg ha egy oldalon, előfordulhat, hogy habozik.

Ahol megrendelhet, kitölthet, vagy feliratkozhat a vásárló, azon az oldalon ne legyen semmilyen figyelem elterelő kép, tárgy, szöveg, reklám. Ellenben világosan legyen odaírva, mit kell tennie. Ha például több fizetési, szállítási mód van, ennek pontos mikéntjét tudatni kell vele. Lehet gyakori kérdések -et is hozzákapcsolni a megrendeléshez, hogy mindenre választ kapjon.

Vásárlás utáni megerősítés

Ha valaki kitöltötte az adatait és megnyomta a rendelési gombot, a minimum, hogy egy sor megjelenjék „köszönjük, hogy rendeltél, a rendelésedről szóló visszaigazolást és a teendőket elküldjük e-mailben”. De lehet egy „köszönő oldal” is, ahol leírod ugyanezt, esetleg a közvetlen teendőket.

Nem árt arra is figyelmeztetni a vevőket, hogy a visszaigazoló e-mail egyes szolgáltatóknál promóciós, spam, vagy egyéb mappába kerülhet,  ha nem találja, ott érdemes körülnézni. De a köszönő oldal egyben tartalmazhat egy extra, plusz ajánlatot, ajándékot, egyebet, amely csak akkor érvényes. Ezzel a vevő és az eladó is nyer.

A vásárlás utáni megerősítés és információ céljai mindig a következők:

  1. Nyugtázni, hogy a rendelés sikerült, minden rendben van.
  2. Vásárlás megköszönése, esetleg gratulálni a döntéshez.
  3. Tudatni a megrendelés után következő eseményeket, vagy teendőket.
  4. Ha van, akkor itt egy jöhet egy egyedi ajánlat, vagy meglepetés ajándék, stb.

A vásárlást követő e-mail ugyanezeket tartalmazhatja, csak bővebben.

Interaktivitás

Az interaktivitás a felhasználó aktív bevonását jelenti a cselekvő kommunikációra. Több módja is van, melynek csak a kreativitás szabhat határt.

  • A felhasználó értékelheti az árut, vagy szolgáltatást, pontokkal, csillagokkal, számokkal, vagy szövegesen.
  • Megoszhatja a véleményét, tapasztalatait, gondolatait.
  • Felmerülő kérdés(ek) esetén közvetlenül kattinthat GYIK, vagy súgóra, vagy felveheti a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal.
  • Ajánlhatja a terméket másoknak is.
  • Megoszthatja különféle közösségi oldalakkal.
  • Egy-egy kattintással bővebb infóhoz juthat a termékről.

Számos módja van annak, hogy a felhasználót ily módon bevonjuk, s ezáltal rengeteg hasznos információhoz juthatunk a célközönséggel kapcsolatban, a leendő vevő pedig érzi, hogy törődnek vele. Technikailag és külsőleg ez egyszerű, vonzó, szinte ellenállhatatlan legyen. Az emberek szeretik az egyedi, de használható dolgokat.

Bizalom erősítés

Számos tényező befolyásolhatja, a látogató mennyire bízik egy adott weboldalban, szolgáltatásban, termékben. Ezzel kapcsolatban döntőek lehetnek az alábbiak.

  1. Jó, érthető, egyértelmű leírás és bizalomkeltő fotók.
  2. Segítség és kapcsolatfelvételi lehetőség a lehető legkönnyebben.
  3. Vásárlói vélemények feltüntetése.
  4. A szolgáltató oldal, márka, vagy személy könnyű megismerhetősége, bemutatása.
  5. Minél alaposabb tájékoztató, segítség és jogi kérdések közérthető, de alapos leírása az Adatkezelési Tájékoztatóban és az Általános Szerződési Feltételekben.
  6. Ha van, akkor garancia.
  7. Minden egyéb kommunikáció, amely informáló, hasznos, és folyamatosan a bizalmat építi az ügyfeleknél.

A bizalmat nagymértékben befolyásolja az is, ami a vásárlás után történik. A vevőnek minél egyszerűbb, könnyebb a dolga, és gyorsabban teljesül a kívánsága, annál elégedettebb. Tovább növeli a bizalmat, ha akkor is törődést kap, amikor éppen nem vett semmit.

webáruház sebesség

A webáruház sebessége

Ez egy csontig rágott téma, de fontossága kikerülhetetlen, ezért itt is beszélnünk kell róla. A weboldalad legyen minél látványosabb, informatívabb, de egyben tegyél meg mindent azért is, hogy semmilyen elem, működési mód ne lassítsa. Keresőoptimalizálás fontos része a sebesség növelés.

Nem a szöveg lassítja egy oldal betöltődési sebességét, hanem a különféle látványos, vagy interaktív elemek. Így például  a képek és videó. Ha videó van az oldaladon, akkor azt ne a tárhelyedre töltsd fel, hanem más megosztó oldalról – pl. Youtube, Vimeo, Google Drive – legyen beágyazva, így nem lassítja le az oldalt.

A képeket feltöltés előtt optimalizáld. Online és letölthető programok is vannak erre, de bővítmények is segíthetik ezt. Arra ügyelj, hogy látható minőségromlás nélkül csökkentsd a képek fájlméretét. A formátum, vagy kiterjesztés sem mindegy. A jpeg például jóval kevesebb helyet foglal el, mint a png. Az az igazán jó, ha a képek fájlmérete nem haladja meg a 100 kb -ot. De ahol lehet, ezt érdemes tovább is csökkenteni.

Tudnod kell, hogy a szolgáltatódtól, illetve a kiszolgáló szervertől is függ a webhelyed sebessége. Ezért érdemes erről időben tájékozódni. A weboldalon csak azok a bővítmények legyenek telepítve, amelyek használata valóban fontos. Rendszeresen optimalizálnod kell az adatbázisod, hogy a felesleges, nem használt anyagok el legyenek távolítva.

A rólunk oldal

A lágogatók nagy része, ha egy olyan weboldalt talál, amely felkelti az érdeklődését, előbb, vagy utóbb rkattint arra a menüpontra, ahol az alkotóról, tulajdonosról, szerzőről kaphat bővebb információt. Mivel egy kereskedelmi oldal, vagy webshop – főleg, ha nagy – személytelenebbnek tűnhet, még jobban számíthat egy „rólunk oldal” megléte és milyensége.

A rólunk oldal szimpátiát és bizalmat kelthet, azt a tudatot adja, hogy itt olyan emberek állnak a szolgáltatás hátterében, akiknek szívügyük a vállalkozás, és az ügyfelek elégedettsége. Nem utolsósorban a tudást, presztízst és hozzáértést is kommunikálhatja a bemutatkozás.

Nézz meg egy csomó rólunk oldalt hasonló weboldalakon, és figyeld meg, melyek keltettek rád jó benyomást! A rólunk oldal sose legyen sablonos, száraz, mint egy dokumentáció. Az, hogy lexikonszerűen leírsz minden adatot, és tényt, nem bemutatkozás.

A rólunk oldal ugyanúgy kelthet pozitív érzelmeket, mint bármi más. A küldetésről, lelkesedésről szóljon, s ami a leginkább foglalkoztatja az oldal tematikájához tartozó célközönséget. Az ő nyelvükön, élvezetesen, olvasmányosan. A látogatóban olyan hatást keltsen, mintha élőben találkoztatok volna.

Hasznos tartalom

Egy kereskedelmi oldal, vagy webáruház ne csak a termékek oldalaiból álljon. Minden egyes érdeklődést keltő, hasznos, informatív szöveg egy-egy csatorna, amely újabb vevőket hozhat. Ez történhet más weboldalakról is, de ugyanazon weboldalon a plusz tartalom több okból is plusz vevőket hozhat. Érdemes belevágni a blog készítés rejtelmeibe, amivel remek lépést teszünk a népszerűség felé.

Egyrészt a Google nagyban keresi és magasan értékeli azokat az oldalakat, amelyek sok és hasznos információkat szolgáltatnak, másrészt sokszor csak érdeklődő látogatókbó lesznek a későbbi vevők. Tehát a weboldalhoz tartozó aloldalak, blogok, cikksorozatok a legjobb marketing az üzleted számára.

Igyekezz minél több oldalról, más-más megközelítésből, és többféle közlésmódon tartalmat adni. A tartalom minél színesebb, sokoldalúbb, hasznosabb, és minél többféle embertípust szólít meg, annál hatékonyabb és cselekvésre ösztönzőbb. Ahhoz, hogy jó tartalmaid legyenek, utána kell járnod az igénynek és érdeklődésnek, de ez a munka többszörösen megtérül.

Webáruházra van szüksége vagy fejlesztés, bővítésre van igény?
Kérje ajánlatunkat!

5 + 4 =