+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

A Webáruház e-mail marketingben is érvényesek azok a szabályok, mint bármilyen hírlevél marketing esetén, de jellegzetességéből adódóan speciális tényezőket is figyelembe kell venni. Ez a cikk abban segít, hogy elinduljál és tisztában legyél az alapokkal, akkor is, ha kezdő vagy.

A cikkben a következő alapvető ismeretekről lesz szó:

Alapvető (automatizálható) e-mail típusok

Szegmentálás

Mit tartalmazzon a webáruház hírlevele?

Hírlevél sorozatok és tartalom stratégia

Statisztika, eredmények

Ha igazán eredményes webshopot akarsz, az e-mail marketing használatának kihagyása őrültség lenne. Máshol már írtam arról miért hasznos hírleveleket küldeni, itt most nem is részletezem. Vegyük sorra a legfontosabbakat, hogy legyen egy átfogó képed a kezdéshez.

Alapvető (automatizálható) e-mail típusok

Az első feladat az alapvető – automatikus e-mailek – beállítása, amelyek még nem hírlevél (feliratkozást leszámítva), de nélkülözhetetlenek a webshop létében. Az alábbiakban – a teljesség igénye nélkül – ezekből sorolom fel a legfontosabbakat.

Visszaigazoló e-mailek

Regisztráció visszaigazoló e-mail

Ennek célja a regisztráció megerősítése. Lehet bele mást is tenni, de ez erősen helyzet és feliratkozó függő. Alap esetben nem küldünk ebben promóciót és nem kínálunk semmit. Ez viszont nem jelenti azt, hogy egy-egy szlogen ne férne bele, vagy megerősíteni azt az indokot, ami miatt érdemes volt regisztrálnia.

Feliratkozás visszaigazoló e-mail

Ennek célja a feliratkozás, s különösen annak indokának a megerősítése. A tartalma attól függ, mire és milyen okból lehetett feliratkozni. Megköszönhetjük, hogy feliratkozott és kicsit bővebben leírhatjuk, ami a feliratkozási oldalon az „ígéret” volt, hogy megerősítsük döntése helyességében.

Ezen kívül még számos hasznos dolog szerepelhet itt, de lényeges, hogy ez csak visszaigazolás, ezért csak egy dologra összpontosíts, és az se legyen hosszú. Ha néhány mondatban megerősíted, miért jó számára, hogy feliratkozott, és mellette megkéred, hogy helyezzen a biztonságos feladók közé, éppen elég is.

Rendelés visszaigazoló e-mail

Ez a rendelés nyugtázása, ami egyben a rendelővel is pontosítja a rendelési adatokat, s tisztázza, hogy a teljesítés mikor, hogyan, mennyiért történik. Továbbá itt meg lehet adni a kapcsolati információkat, hova fordulhat a vevő bármely esetben.

Értesítő e-mailek

Kosárelhagyás értesítő e-mail

Bár nem túl logikus hozzáállás, mégis sokszor előfordul, hogy a vevő elkezdi a vásárlást, majd valami miatt félbehagyja, és nem fejezi be. Ők potenciális lehetséges vevők, akikből majdnem ténylegesen vásárló lett. Még ha csak egy részük is reagál pozitívan erre az e-mailre, akkor is megéri kiküldeni, egyébként elveszthetnénk a leendő vásárlót.

Az értesíthető tartalmazhat egy linket is oda, ahol például a gyakori kérdéseket válaszoljuk meg, mert lehet, választ kapna arra ami miatt megszakította a vásárlást. De lehetséges a majdnem megvett áruhoz hasonló termékről is ajánlást küldeni.

Egyéb értesítők

A feliratkozóknak bármely olyan esetben, amikor a szokottól eltérő, vagy egyedi termék, kedvezmény, lehetőség van, érdemes értesítőt küldeni. Sokkal valószínűbb az ő vásárlásuk, mint egy idegené.

A szegmentálás

Bár lehetnek „általános hírlevelek”, ha igazán hatékonyak akarunk lenni, akkor a feliratkozókat különböző szegmensekbe kell osztanunk, s az szerint küldeni az e-maileket.  Számos szempontja lehet annak, ami alapján ez megtörténik. Nézzünk néhány példát:

  • feliratkozás oka
  • vásárlói prioritás – régi vevő, új vevő, milyen értékben vásárolt már
  • demográfiai adatok – lakhely, életkor, foglalkozás, nem
  • milyen típusú termékeket vásárolt
  • előzetes kérdőív általi besorolások
  • hírlevél olvasás gyakorisága szerint

A szegmensek alapján történő hírlevelek megszerkesztése és kiküldése megtöbbszörözi a hatékonyságukat. Eleve nagyobb a valószínűsége, hogy a feliratkozó elolvassa, ha neki szól, és annak is, hogy majd vásárol, ha olyasmit ajánlunk, ami őt érdekli.

Lehet készíteni egyedi szegmenseket is, a hatékonyságot pedig érdemes tesztelni. Minden webáruház esetén a vásárlók besorolhatók valamilyen típusba. Ehhez nyújt hathatós segítséget ez a cikk: Webáruház vásárlók típusai

Mit tartalmazzon a webáruház hírlevele?

Tartalom esetén egy dolog számít: közvetlenül, vagy közvetetten elősegítse a vásárlási kedvet. Számtalan módja van, de a legfontosabb, hogy a feliratkozó azt érezze, érdemes volt megnyitnia a hírlevelet. A következő tartalom típusok lehetnek hasznosak számára:

  • Újdonságok, hírek változások, melyek a webshopot és/vagy a vásárlást érintik.
  • Felhasználható tudás – például termékek gyakorlati használata.
  • Rövid bevezető – amely kapcsolódó cikkhez, videóhoz, vagy a webáruház közösségi oldalához vezet.
  • Élethez kapcsolódó – például a webáruház terméke(i) hogyan javítják az életminőséget.
  • Hasznos tanácsok a webáruházban való tájékozódással, információszerzéssel és vásárlással kapcsolatban.
  • Egyéb hasznos információk – például a termékek hogyan takarítanak meg pénzt, milyen előnyökhöz juttatnak, mire jók a szokványos használaton kívül.
  • Személyes hír, esemény, a webáruház tulajdonosával, vagy alkalmazottaival kapcsolatban, amely érdekes, pozitív, vagy izgalmas és meglepheti az olvasót.
  • Tanulmányok, segédletek, leírások egy-egy területtel, termékcsoporttal kapcsolatban.

További ötleteket meríthetsz innen, ugyanis a hírlevél egyben bevezető lehet a blogcikkekhez: 10 nyerő téma egy webáruház blogjába

Hírlevél sorozatok és tartalom stratégia

A feliratkozókat – legalább az első alkalommal – egy hírlevél sorozathoz érdemes kapcsolni, amely pontosan a számukra lett előkészítve. Ha meg vannak határozva a szegmensek, akkor az alapján lehet ezeket a sorozatokat rájuk szabni

A hírlevélsorozat célja mindig a feliratkozók érdeklődésének fokozása, hogy rendszeres vásárlóinkká váljanak. Bár vannak átfedések, a különböző szegmenseket más módon ragadhatjuk meg. Egyes emberek például azért ragaszkodnak egy adott termékcsaládhoz, mert kiváló minőséget képvisel, mások azért, mert olcsó.

Vannak, akik azért vásárolnak bizonyos termékeket, mert könnyű a kezelése, vagy hatékony segítséget kapnak a webáruháztól, mások azért mert az adott cuccok egyfajta életérzést, vagy valahova tartozást jelentenek számukra. Mivel ezek – jó esetben – különböző szegmensben vannak, nincs más dolgunk, mint ezen ismeretek mentén megfogalmazni az e-maileket.

A hírlevél sorozat stratégiája akkor igazán működőképes, vagyis hatékonyabb, ha össze van kapcsolva más csatornákkal. Például az egyik hírlevélnek a tartalma az értékes, a következő egy kapcsolódó cikkhez vezet, egy másik ugyanilyen jellegű videóhoz, megint másik lehet egy közösségi média posztunkhoz. A fontos az, hogy ezek között legyen logikai kapcsolat.

A hírlevél sorozatot úgy kell felépíteni, hogy ha a feliratkozóból nem is lesz vásárló (azonnal), de a weboldalunk, blogunk, közösségi oldalunk követője legyen. Ez pedig úgy érhető el, ha az olvasó úgy érzi, általunk közelebb jutott az általa vágyott célhoz.

A hírlevél sorozattal kapcsolatban a következőket kell rögzíteni tervben:

  1. Mi a célja.
  2. Hány db. hírlevélből áll.
  3. Ezek milyen időközönként és milyen sorrendben legyenek kiküldve.
  4. Az egyes e-mailek címe és tartalma.
  5. A hírlevelekhez kapcsolódó más tartalmak és linkek.

Statisztika, eredmények

A hírlevelekkel kapcsolatban a három legfontosabb mérőszám a megnyitás, a kattintás, és a konverzió.

Megnyitási arány

Ez azt jelenti, hányan nyitották meg a feliratkozók közül a hírlevelet. A következtetéssel óvatosan kell bánni, mert egyrészt nem mindig pontos a kiküldő szoftver visszajelzése, másrészt vannak, akik csak jóval a kiküldés után nyitják meg az e-maileket. A jó megnyitási arány szakáganként, témánként és célcsoportonként is változó.

Általában idővel csökkenhet (bár az ellenkezője is előfordulhat), mivel a kevésbé érdeklődők, vagy kíváncsiak érdeklődési szintje lecsökkenhet. Ami nem baj, mert nem ők a potenciális vevők. A megnyitási arány mutatja egyben az adott e-mail tárgysorának eredményességét is, valamint, hogy az előzmények mennyire voltak hatásosak.

Kattintási arány

Ez a hírlevélben elhelyezett linkekre, gombokra vonatkozik. Az olvasók akkor kattintanak erre, ha a felvezető szöveg elég nagy figyelmet, kíváncsiságot, vagy kedvet keltett ahhoz, hogy a továbbiakat is meg akarják tekinteni.

Konverzió

Többféle konverzió van, kérdés, hogy adott e-mail sorozattal mi volt a célunk. Azt kell megnézni, a feliratkozók mekkora részénél teljesült ez a cél. Lehet tesztelni és finomítani, így idővel – ha tudatosan csináljuk – egyre eredményesebb e-mail sorozatokat tudunk készíteni.

Részben ide kapcsolódik és hasznos lehet: Mit és hogyan mérjek a webshopomban

Webáruházra van szüksége? Elkészítjük önnek!

11 + 15 =