+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

A webáruház működésének értékeléséhez számos szempontból és oldalról közelíthetünk. A legfontosabb mutatók a bevételekkel, költségekkel, valamint az ügyfelek viselkedésével kapcsolatosak. A teljesítmény sok összetevős, ezért ahhoz, hogy teljes képet kapjunk, logikus szempontok szerint kell ezeket az adatokat összegeznünk.

A cikkben a költségekkel, bevételekkel, látogatottsággal, hirdetésekkel, vásárlásokkal és egyéb visszajelzést nyújtó adatokkal foglalkozunk. Ezeken kívül még sok más speciális mérés létezik, de ezek a lényegesebb adatok, amelyeket webshop üzemeltetőként ismerned illik. Figyelembe kell venned azt is, hogy a mért értékek csak bizonyos mennyiségű adattól kezdődően eléggé megbízhatóak a jövőbeli tervezéshez. Ezek mennyisége iparáganként, termékenként, és webáruháztól függően is változó.

Miért fontos a mérés?

Mérés nélkül webshopot üzemeltetni olyan, mintha próbálkoznál és a szerencsére bíznád az eredményeket. Az adatok gyűjtése, és a statisztika tudatossá teszi a webáruház irányítását, és elősegíti a megfelelő stratégia kiválasztását. Ahhoz, hogy tervezz, szükséged van az adatokra, ehhez pedig ismerned kell, mit érdemes mérned.

Mérhető adatok nélkül nem is lehet fejleszteni. A legsikeresebb webshopok – s minden e-kereskedelemmel foglalkozó vállalat – döntéseit a mérések alapján hozza meg. Számtalan folyamat, rész és végeredmény mérhető egy webshop működése során. Ebben a cikkben a működéssel kapcsolatos főbb mérőszámokról lesz szó.

Költségek

Eladott áruk költségei

Ez konkrétan azt jelenti, mennyi pénzt költesz egy-egy termék eladására. Többtényezős költségről van szó, mert nem csak a termék létrehozása, de annak értékesítése, és minden egyéb vele járó költség (pl. létrehozásban, értékesítésben részt vevők díja) is beleszámít.

Vásárlók szerzésének költsége

Ez egy új vevő „megszerzésének” költségeit jelenti. Vagyis azt, hogy (átlagosan) mennyi pénzt költ a vállalkozásod, céged egy új ügyfél szerzésére. Itt főként a kommunikációs és marketing költségek számítanak.

A webáruház fenntartásának és üzemelésének egyéb költségei

Mindent idevehetünk, amelyeket az előző két pontban nem érintettünk, de szükségesek. Ilyenek lehetnek az olyan adminisztratív, jogi, könyvelési, s egyéb feladatok költségei, melyek nem közvetlenül a termékekkel, vagy a vásárlókkal kapcsolatosak, hanem a webáruház üzemeltetésével.

növekedés

Nyereségek, bevételek

Teljes bevétel

A webáruházban az összes értékesített termék/áru/szolgáltatás után keletkezett bevételek összege.

A webáruház bruttó nyereségének összege

Ez az érték úgy jön ki, ha az összes eladott termék után járó bevételből kivonod a költségeket.

Vevőnkénti bevétel

Elosztod az összes eladott termék után járó bevételt a vásárlók számával (pl. egy hónapban). Így kijön egy összeg amennyit a vásárlók átlagosan költenek nálad.

Látogatónkénti bevétel

Az értékesített termékek utáni bevételt elosztod a webáruházadat összesen meglátogatók számával. Így megtudhatod mennyit ér átlagosan számodra egy-egy új látogató. Ez egyben mutatja a jól keresőoptimalizált webshop értékét.

Átlagos költés vásárlásonként

Az értékesített árukból származó bevételt elosztva az összes vásárlás számával, megtudhatod egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan mennyit költenek a webáruházadban.

Termékenkénti, vagy csoportonkénti bevétel

Abból, hogy egyes termékek, vagy termékcsoportok mennyi eladást, illetve bevételt generálnak, lehet következtetni a piaci igényekre. Ebből következőleg könnyebben eldöntheted mire mennyi energiát, figyelmet, befektetést fordíts.

Látogatottsági adatok

A látogatottsági adatok a weboldalt, webáruházat megtekintőkre vonatkoznak, s ezen adatok egyik legfőbb forrása a Google Analytics.

Összes látogatás ( webhelyforgalom )

Webáruházba történő összes látogatások száma.

Új látogatók száma

Azok száma, akik először látogatják meg a webshopot.

Visszatérő látogatók száma

Azok száma, akik már legalább egyszer jártak ott és újra megjelentek.

Látogatásonkénti megtekintések száma

A felhasználók látogatásonként átlagosan hány oldalt tekintenek meg.

Visszafordulási arány

A látogatók mekkora része lép ki egy oldal megtekintése után anélkül, hogy további oldalakat nézne meg a webáruházban.

Látogatások időtartama, vagy helyszínen töltött idő

Azt mutatja, a látogatók mennyi idő töltenek a webhelyen. Figyelembe kell venni, hogy ez nem biztosan jelent tényleges figyelmet, az is megtörténhet, a látogató csak nyitva hagyta az oldalt, miközben mást csinált.

Demográfiai adatok

A demográfiai adatok az emberek korával, nemével, viselkedésével, érdeklődésével kapcsolatosan adnak visszajelzést.

Honnan érkeznek a látogatók

A látogatókkal kapcsolatban érdemes figyelni, hogy melyik csatornából mennyien érkeznek. Általában 4 fő csatornát használunk, melyek a Google Analytics -ben is láthatók.

  • A közvetlen – akik „egyből” a weboldalra kattintottak
  • A hivatkozásokból – akik valamilyen linken át érkeztek oda
  • Az organikus – a keresőben találtak rá
  • Szociális médiából érkezők

Hirdetésekkel kapcsolatos főbb adatok

Átkattintási arány

Megmutatja, hogy az összes megjelenésből hányan kattintottak a hirdetésedre. Ennek eredménye visszautal arra is, mennyire jó a hirdetés.

Egy kattintásra jutó költség

Azt mutatja meg, mennyibe kerül számodra egy kattintás (a látogatók részéről). Minél kisebb ez a szám, annál jobb (lehetne), azonban figyelembe kell venni azt is, hányan kattintanak és ez mennyit ér számodra.

A konverzió aránya

Mekkora az aránya az általad beállított cél teljesülésének. Ezzel kapcsolatban olvasd el a konverzió méréssel és növeléssel kapcsolatos cikket!

Hírlevelekkel kapcsolatos adatok

Egy jó webáruház él a hírlevélküldés előnyeivel. Ahhoz, hogy ez hatékonyan működjön, rendszeresen mérni és jegyezni kell az eredményességét.

  • Feliratkozók száma: Hányan iratkoztak fel egy adott időegység alatt, és/vagy összesen.
  • Megnyitási arány: A feliratkozók mekkora része nyitja meg az emailt.
  • Kattintási arány: Az e-mailt megnyitók hány százaléka kattint a benne található linkre.
  • Leiratkozási arány: A feliratkozók hány százaléka iratkozik le.

adatok

Vásárlásokkal kapcsolatos adatok

Kosár elhagyási arány

A látogatók mekkora aránya hagyja el a kosarat anélkül, hogy vásárolt volna.

Tranzakciók száma

Többféle módon és időtartamban lehet mérni. Megmutatja például, hogy mely időszakokban, napszakokban növekszik, vagy csökken a vásárlások száma.

Visszatérő vásárlók száma

Azon vásárlók száma, akik többször is vásároltak. Minél magasabb ezek száma, annál hatékonyabban működik az üzlet. De azt is figyelni kell, mely termékek miatt vásárolnak többször a látogatók.

Vásárlások gyakorisága

A visszatérő vásárlók milyen időközönként, milyen sűrűn vásárolnak. Általában egy nagyobb intervallumban érdemes ezt figyelni – bár termék és iparáganként változó – például hónap, év.

Online-offline vásárlás arány

Amennyiben a webáruház online és offline is vásárlást biztosít, ezek arányát lehet mérni, illetve azt, hogy az online keresések, rendelések mennyi eladást eredményeznek a fizikailag létező boltban.

Egyéb mérőszámok

Leltár, saját termékek, készleten levő árucikkek mennyisége

Ez különösen akkor fontos, ha nagyobb webáruházról van szó, melyben rengeteg termék forog. Az érkező, meglévő, értékesített árucikkek számát folyamatosan rögzíteni kell.

Vásárlói, vagy ügyfél élettartam érték

Ezt úgy tudod kiszámítani egyszerűen, ha az összes vevődből származó bevételből kivonod a rájuk fordított költségeket. Minél alacsonyabb a vásárlók megszerzésére fordított összeg (a bevételhez képest), annál jobb. Jó, ha tudod, a régi vásárlók megbecsülése, ösztönzése adja ennek a legjobb értékét, míg az új vevők költségesebbek (bár szükségesek).

Ügyfél-elégedettség érték

Ez jellemzően az ügyfelek válaszaiból, értékeléséből derül ki. Többféle módon lehet mérni, előfordulhat, hogy más értékeket eredményez, amennyiben névtelenül lehet értékelni.

Ügyfél visszajelzések

Kérdőívek, hozzászólások, vélemények, értékelések által a legbiztosabb visszajelzéseket lehet kapni a webáruház működéséről, a termékekről, vagy az ügyfélszolgálatról. A visszajelzéseket több módon lehet kérni, vásárlás után, hírlevélben, weboldalon, plusz ajándékért cserébe, stb.

Webáruházra van szüksége? Elkészítjük önnek!

8 + 2 =