+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

Webáruház keresőoptimalizálás lépésről-lépésre kivitelezése, egy összetett, hosszadalmas, és aprólékos folyamat. Ebből a cikkből megismerheted az egyes elemeit, és mi az, amire figyelj a webáruház különböző részeinek beállításakor. Hasznos javaslatokat kapsz az optimális megvalósításhoz, a linkek építéséhez, és végig megyünk 10 szemponton, amelyek jó végrehajtása kulcsfontosságú.

Egy webáruház keresőoptimalizálása jócskán eltér az átlagos weboldalétól. Egyrészt a termékek függvényében akár sok ezer oldala lehet, másrészt itt minden elem az értékesítési célokat szolgálja. Rengeteg kulcskifejezés szóba jön, és másképpen kell optimalizálni a fő, kategória és termékoldalakat.

Éppen ezért a webáruházon végzett optimalizálási munka a többszöröse lehet, mint más jellegű weboldalé, így rengeteg időt, energiát és odafigyelést kíván. Mivel ezer meg ezer webáruház van már, és számuk egyre gyarapszik, más módszerek mellett, a keresőoptimalizálás az, ami hosszú távon jó eredményeket hozhat.

 

A webáruház keresőoptimalizálásának elemei

 

Ma már a hasznos tartalomnak egy webáruház esetében is nagy jelentősége van, ezért ezzel összefüggésben érdemes kezelni az optimalizálást. A különböző elemek szerepe és jelentősége, súlya változott, de vannak bizonyos megkerülhetetlen beállítások.

 

Kulcsszavak, kulcskifejezések

 

Az régen nem működik már (szerencsére), hogy adott kulcsszavakat rengetegszer szerepeltetve a szövegben, előrébb kerüljünk a találati listán. Azonban a kulcskifejezéseknek mégis megvan a maga jelentősége. Egyrészt azért, mert adott dologra bizonyos módon, bizonyos szavakkal, mondatokkal keresnek az emberek, másrészt ezen célok köré érdemes építeni a tartalmat.

Az első lépés megkeresni azokat a kifejezéseket, amelyeket az emberek használnak, ha rákeresnek az általunk értékesített dolgokra. Ehhez számos ingyenes és fizetős segédeszköz található az interneten. Ezeket listába szedve és rangsorolva, látható melyek azok, amelyekre érdemes optimalizálni az egyes oldalakat.

A legfontosabb ilyen kifejezések szerepeljenek az oldal nevében, címében, első bekezdésében, fontossági sorrendben. A hosszabb szövegeket tartalmazó oldalakon pedig az alcímekben is. A lényeg, hogy mindez beszédes, természetes, releváns legyen, általa a felhasználó és a Google robotjai is pontosan értsék, mit árul az adott oldal.

 

A „title” tag beállítása

 

Ez az adott oldal címe. A keresőben például ez jelenik meg kiemelve. Ezért lényeges, hogy mi áll itt. Abból a néhány kifejezésből álljon, ami pontosan leírja, mi található az oldalon, fontossági sorrendben. Semmiképp se legyen túl hosszú, azonban az egy szóból álló címek nem sokat mondanak. A title -ben nem szabad szokatlan jeleket használni, de a vessző, vagy a kötőjel például megfelelő.

 

A „meta description” beállítása

 

A „meta description”, vagyis meta leírás arra alkalmas, hogy a címnél hosszabban leírjuk az adott oldal tartalmát. Általában ez a szöveg kerül a cím alá, amikor az emberek rákeresnek a Google -ben, és megjelenik az oldalunk. Kivétel lehet, ha valami egészen egyedi keresésről van szó, és a Google egy másik szövegrészt talál relevánsabbnak. Na és abban az esetben, ha nincs kitöltve a meta description, lehetséges, hogy az oldal elejének szövegét jeleníti meg.

Ha a meta leírás nagyban azt adja vissza, amit az emberek keresnek, akkor nagy valószínűséggel kattintani fognak és megnézik az oldalt. Ezért fontos mi kerül oda. Ugyanakkor a nehézséget az okozhatja, hogy több ezer termék esetén nem kis munka ezt mind megfogalmazni. Ilyenkor hasznos, ha van egy sablon leírás, amelyet az egyes termékeknél a rá jellemző sajátos információk megkülönböztetnek.

 

Az alcímek (H2, H3, stb.) beállítása

 

Ezek az úgynevezett „heading” elemek, amelyeknek különösen hosszabb szövegeknél van fontos szerepük. H1 minden oldalon csak egy lehet (hiszen az a főcím), de a többi elemből természetszerűleg több szerepelhet. Mint már szóba került, az alcímekben is szerepeljenek a kulcskifejezések (fontossági sorrendben). Mindez azonban természetes hatást keltsen, a látogató számára sokatmondó, informatív és érdeklődést felkeltő legyen.

 

A szöveg és egyéb elemek

 

A szöveg egyedi, tartalmas – az értékesítés szempontjait is figyelembe vevő – világos, és cselekvésre serkentő legyen. Vagyis az optimalizálás mellett a szükséges hatást váltsa ki a felhasználóból, ami nem más, mint  a termék iránti érdeklődés és vágy növelése, késztetés keltése a megszerzésére.

A navigáció könnyű, egyértelmű és átlátható legyen. A belső linkek indig relevánsak legyenek, olyanok, amelyek kíváncsiságot keltenek, mert hasonló termékekhez, vagy információkhoz vezetnek, mint ami a látogatót érdekli. Ezen kívül a jó belső linkhálózat erősíti az optimalizációt. A felület és a szöveg legyen átlátható, tagolt, kiemelve a lényeg és a kattintható, vagy felhívó (pl. akció, ár, egyéb speciális tulajdonság) elemek.

webáruház keresőoptimalizálás

A webáruház különböző részeinek keresőoptimalizálása

 

A webáruház főoldalának keresőoptimalizálása

 

A webáruház főoldala esetében a legfontosabb kifejezésre kell optimalizálni. Termékkörtől függően ez lehet akár hosszabb kifejezés, de sokat számít, adott témában vannak -e, s ha igen, mennyi versenytárs. Az a leglényegesebb, milyen kifejezésre keresnek a legtöbben, mit írnak be a keresőbe, amikor a webáruház által kínált termékeket keresik.

Ennek alapján szükséges meghatározni a főoldal címét. Mindenképpen a legfontosabb kulcsszó legyen a „title” első szava, az, hogy főoldal, nem jelent semmit keresőoptimalizálási szempontból. A „meta description”, vagyis az oldal leírása már bővebb lehet, amelyben összefoglalható a főoldal tartalmának lényege a legfőbb kulcsszavakkal.

A főoldal szövegében oda kell figyelni az alcímek jó megadására, és a képek „alt” és „title” címkéinek beállítására. A tartalom kellően érdekes, figyelemfelkeltő legyen, s mindemellett tartalmazza mindazon általános kifejezéseket, amelyek a webáruház által értékesített árukra vonatkoznak. A webáruház főoldalának keresőoptimalizálásával kapcsolatban olvasd el a főoldal optimalizálásáról szóló cikket!

 

A webáruház kategóriaoldal keresőoptimalizálása

 

Kategóriaoldalak esetén logikus, és a felhasználók által is keresett csoportokba kell szervezni az összetartozó termékeket. Ügyelni kell arra, hogy a kategóriaoldal neve ne legyen hosszú, és az url is legyen beszédes, viszonylag rövid. A leírásra ugyanazok az alapelvek vonatkoznak, mint főoldal esetében, a tartalma viszont specializáltabb.

A kategóriaoldal szövege a vevőknek szóljon, ugyanakkor szinkronban lehet a keresőoptimalizálási elvárásokkal. Itt is érdemes használni az ideális kulcsszavakat (előzetes felmérés keresési szokásokra elengedhetetlen), illetve az alcímek (H2, H3) megadása is lényeges.

A kategóriarendszer jó struktúrálása mind a webáruház tulajdonos, mind a vásárlók számára alapvető szempont. Könnyen lehessen tájékozódni, és a navigálás egyszerűsége is ehhez alkalmazkodjon. Ezt nagyban segíti a jó belső linkhálózat, a külső linkeknek pedig  a látogatók bevonzásában van szerepe. A kategóriaoldal jó keresőoptimalizálásával kapcsolatban olvasd el a webáruház kategóriarendszer optimális kialakításáról szóló cikket!

 

A webáruház termékoldal keresőoptimalizálása

 

A termékoldalakból van a legtöbb, és a forgalom jókora része idekerül, főleg, ha konkrétan egy-egy terméket keres. Itt egyértelmű, hogy konkrétan az adott termékre kell optimalizálni mind a címet, mind a leírást tekintve. A problémát az okozhatja, ha nagyon nagy számú különböző termék van, amelyek egyedi keresőoptimalizálása nehézséget jelenthet.

Azok a webáruházak, amelyek nagy mennyiségű termékkínálatuk ellenére is termékenként egyedi leírást és beállításokat adnak, előnyben vannak. Termékoldal esetén a specializáltság, egyediség számít, nem annyira az általános kifejezések, mint a főoldalnál.

Termékoldalnál több részletes adat és információ szerepelhet, olyanok, amelyek a vevőt érdeklik. Itt is alapvető utánajárni, hogy a konkrét termékre milyen kifejezésekkel, meghatározásokkal keresnek a felhasználók, s mindezt beépíteni a leírásba. Mindeközben nem szabad elfeledkezni az érdekes, figyelmet megragadó, megoldást kínáló leírásról. Minderről bővebben olvashatsz a webáruház termékoldalának optimális kialakításáról szóló cikkben.

 

Linképítés webáruházak esetében

 

A linképítés módjai jócskán megváltoztak a 2010 -es évtizedben és ez a webáruházakra is fokozottan érvényes. A kívülről jövő, értékes hivatkozásoknak továbbra is nagy szerepe van a webshopok rangsorolásában, de egyáltalán nem mindegy, honnan, és milyen linkek. A linképítés nagy figyelmet igényel, és egyben rengeteg időt, de hosszú távon nagyon sokat segíti az áruház keresőoptimalizálását.

 

Mi az, amit érdemes elkerülni a linképítés során?

 

  • Túl gyors linkszerzés: ha hirtelen nagy mennyiségű új link mutat az oldalra, az gyanús a Google -nek, feltételezi, hogy nem természetes módon történik.
  • Linkvásárlás. Bár ez nem mindig kideríthető, és az oldaltulajdonos jól is járhat vele, a szabályok szerint a kereső manipulálásának számít, s ha kiderül, büntetés lehet (visszasorolás).
  • Gyenge oldalakról érkező linkek. Ha sok alacsony prioritású, nem túl értékes weboldalról hivatkoznak a webáruházra, nagyban gyengítheti a pozíciót. De ugyanígy kifele sem szabad gyenge, kevésbé értékes weboldalakra mutatni.
  • Nem releváns oldalakról érkező linkek. Fontos, hogy a hivatkozó weboldal témájában legalább részben kapcsolódjon a webáruházhoz, vagy egyes termékeihez.
  • Az oda-vissza mutató linkek nem tesznek jót a megítélésnek, a Google feltételezi az érdekből való kölcsönös hivatkozást. Valaha ez működött, mára hátrányos. Kivétel, amikor ezt bizonyos kapcsolódási pontok természetessé teszik, illetve a másik oldalról egy másik aloldalra mutat releváns link.
  • Túl sok kulcsszavas anchor szöveg. Ha más weboldalakról a webáruházról mutató link szövege mindig ugyanaz, illetve halmozva van kulcskifejezésekkel, feltételezhető, hogy nem természetes linkek.
  • A linkkatalógusok, linkgyűjtemények többségéről érkező hivatkozások. Ezekkel az a baj, hogy túl sok kifele mutató link van rajtuk (sokuk gyengébb minőségű oldalakra). A Google ma már ezek jó részét negatívan ítéli meg, de vannak kivételek.

 

Milyenek a jó linkek?

 

  • Releváns, azaz olyan oldalakról érkeznek, amelyek témája kapcsolódik a webáruház termékeihez. Például egy releváns weboldal blogcikke, amely egy adott termékünk előnyeiről, vagy használatáról szól, és a webáruházat ajánlja, mint beszerzési forrást.
  • Magasan rangsorolt weboldalakról származó hivatkozások. Ez alatt nem kell minden esetben „toplistavezető” oldalakat érteni, de mindenképpen az az igazán előnyös, ha a webáruháznál magasabb értékekkel rendelkező oldalakról van szó. Ilyen értékek például a domain erősség (Domain Authority) és az aloldalakra vonatkoző erősség (Page Authority).

keresőoptimalizálási alapok

Webáruház keresőoptimalizálás – hasznos javaslatok

 

Nagyon sokat számít, hogy a webáruházad milyen piacon van jelen. Egészen más stratégiát kell alkalmaznod, ha olyan színtéren vagy, ahol nagy a verseny, mint abban az esetben, amikor egyedi termékeket árulsz. Utóbbi esetben a fő kifejezésekre is érdemes optimalizálni, és viszonylag könnyű eredményt elérni, előbbinél azonban – főleg, ha új a weboldalad – más módszert kell alkalmazni.

Nagy verseny esetén fel kell térképezni a piacot, hol vannak olyan szegmensek, amelyeket még nem használtak fel a versenytársak. Ilyen területeket találva, arra kell pozícionálni, mert ott lehet jó eredményeket elérni. Mivel a piac folyamatosan változik, a trendek átalakulnak, és egyre újabb dolgok bukkannak fel, ez nem is olyan nehéz, mint sokan gondolják.

A tesztelés minden esetben elengedhetetlen, mert nem lehet előre pontosan megjósolni az eredményeket. Sokszor egészen meglepő kimenetele van egy-egy változtatásnak, attól függően, a keresők, olvasók, vásárlók hogyan reagálnak. A rendszeres mérés biztosítja azt, hogy tudatosan fejleszthessük a keresőoptimalizálást, s vele együtt az egész webáruház építését.

Készíts egy táblázatot (Excel, LibreOffice Calc, vagy bármilyen könnyen kezelhető táblázatszerkesztő jó), amelyben jól át tudod látni a rendszeredet. Például a termékekhez egyenként felvihetők minden szükséges beállítás, amit később is visszanézhetsz és módosíthasz. Külön oszlopokban feltüntethető a termék elhelyezkedése (kategória/aloldal), az url, a title, a meta leírás, hozzátartozó kép neve, alt tagje.

A táblázat használata óriási mértékben megkönnyíti a folyamatot, mert pillanatok alatt megtalálod és átlátod, amit keresel. A módosításokat könnyen rögzíted, van egy dokumentációd, amelynek segítségéve minimálisra csökkented az esélyét, hogy bármit elfelejts.

Az előző cikkekben ajánlott keresők, szűrők, és egyéb olyan elemek, amelyek például rendezik a termékeket, nagyban segítik a felhasználókat. Fejlesztői szempontból viszont meg kell előzni, hogy ezek új url -eket hozzanak létre. Ugyanis ha ezeket indexeli a Google, az nagyban rontja az oldal értékét.

Minden plusz tartalom, amely a termékek ismertetéséről, bemutatásáról, használatáról, előnyeiről, felhasználók tapasztalatairól szól, növeli a webáruház eredményességét. Külső és belső blogok, cikkek, videók, közösségi oldal tartalmak, mind-mind segíthetik a keresőoptimalizálást, főként, ha rendszeresek, hasznosak és célzottak.

 

10 szempont  webáruház keresőoptimalizálásakor

Bár pár ilyen szempont már szóba került, és néhány beállítást említettünk ezzel kapcsolatban, érdemes egyenként tisztáznunk a mibenlétüket, és jó alkalmazásukat.

Domain név

Jó domain név esetén nem árt, ha tartalmazza azt, amiről szól az oldal, vagyis esetünkben amit árul a webshop. Bár a kulcsszónak nincs olyan jelentősége a domain névben, mint valaha, de amikor az emberek keresnek valamire, akkor általában azt írják be, és nem pl. a cég nevét (amelyet talán nem is ismernek). Ha sok hasonló webáruház van, akkor piackutatást, tesztelést kell végezni a domain név meghatározásához.

A domain név legyen rövid, de kifejező és amennyire lehet, egyedi. Jó, ha könnyen megjegyezhető, s egyben könnyen leírható. Arról sem szabad elfeledkezni, ha évek múltán bővül a termékkör, az elnevezés akkor is megállja a helyét. Ha lehet, akkor ékezet nélküli legyen, s ne szerepeljenek benne különleges írásjelek. A végződését (hu, eu, com, stb.) az dönti el, elsősorban melyik országban, vagy országokban kívánunk értékesíteni.

A title címke

Ez az oldal címét mutatja, és ez jelenik meg kiemelve a keresőben. Nem mindegy, milyen kifejezésekből áll, hiszen ez egyből látszik, s ha jól eltaláljuk, többször annyi kattintást eredményezhet, mint egyéb esetben. A kulcsszavak és kifejezések kutatása elengedhetetlen ez esetben, de azért ne felsorolásszerű legyen, hanem értelmes, figyelemfelkeltő. Az a legjobb, ha 55 karakteren belül marad a hossza.

A heading elemek

Attól függetlenül, hogy webáruház esetében  leírások többnyire nem olyanok, mint a szöveges dokumentumok, lehetnek, és kell is, hogy legyenek alcímek. Ezek struktúrálják például a termékleírást, és pontokba szedve könnyítik a megértést.

A képek

Legyen kitöltve a képek title és alt tag -je. Utóbbi az, ami megjelenik a felhasználóknak, ha pl. fölé húzzák az egeret. Keresőoptimalizálási szempontból jelentősége van, ezért szerepeljenek benne a kulcsszavak. De leíró, és informatív legyen, pl. az alt tag ne csupán a termék nevét, hanem a rendeltetését – vagy amire megoldást ad – is kifejezheti.

Az url -ek

Az úgynevezett keresőbarát url -ek a javasoltak, azaz amelyeket a legkönnyebben indexelik a keresőrobotok, és a legegyszerűbbek. A kategóriákról szóló cikkben már szóba került, hogy az alkategóriák „mélysége” ne legyen túlzott, vagyis maximum 3-4 szintig (amit a / karakter jelez az url -ben) menjünk le.

Ugyan nincsen kifejezetten tiltva, de a túl hosszú url negatívan hat a rangsorolásra. Ezért mindenképpen jobbak a rövid url -ek. Valamint az is számít, hogy az url ne mindenféle értelmetlennek látszó betűk és számok egyvelege legyen, hanem tiszta, rendezett.

Ezt kerüld:  https://oldalnev/fokategoria/alkategoria1/alkategoria2/alkategoria3/nt54hk?

Egy jó példa: https://oldalnev/fokategoria/alkategoria/termeknev

A belső linkek

A jól kialakított belső linkhálózat nagymértékben elősegíti az oldal könnyű indexelését, a felhasználókat is segíti, és javítja a rangsorolást. A szöveges hivatkozások az előnyösek, és számít a szöveg tartalma, mert a keresőrobotok azt (is) értelmezik, mielőtt általa az oldalra jutnak, és feltérképezik.

A külső, webáruházra mutató linkek

Ezek létrehozásáról, építéséről beszéltünk fentebb a linképítésről szóló bekezdésekben. Érkezhetnek más saját oldalról is, és mások oldalairól. Legyenek relevánsak, magas értékű oldalakról és változatos szövegű hivatkozásokkal. Minél magasabb ezek száma, annál jobb eredményt lehet elérni az internetes kereső(k) rangsorolásában.

A kifele mutató hivatkozások

Ezek olyan linkek, amelyek valamilyen okból külső oldalakra, forrásokra mutatnak. Webáruházakban ezek ritkán jellemzőek, de előfordulhatnak, például ha egy másik oldalon kiegészítő információkat találhat a felhasználó. A kifele mutató hivatkozásoknál a leglényegesebb a relevancia. Csak megbízható oldalakra érdemes, és csak mértékkel, ha nem vagy biztos az adott oldal értékével, használd a „nofollow” tag -et (rel=”nofollow”).

Mérés, tesztelés, elemzés

Az egyetlen módja annak, hogy tudatosan fejleszd a webáruházad keresőoptimalizálását, ha minden eredményt jegyzel, mérőeszközöket használsz és levonod a következtetéseket. Ez azért fontos, hogy tudd, mely kulcsszavaid, valamint oldalaid teljesítenek jól, vagy rosszul. Észreveheted, hol vannak hibák, melyik terület igényel nagyobb odafigyelést, hol kell finomítani a beállításokon, leírásokon.

Arról is visszajelzést kaphatsz, mennyi idő alatt, milyen területről, milyen termékekre működött (vagy nem (jól) működött) a rendszered. Alapvető segítség a Google Analytics és a Search Console, amelyek eredményes használatához sok információt találsz akár a Google iránymutatásaiban, de más weboldalakon is. De léteznek más analitikai eszközök, ingyenesek és fizetősek egyaránt.

tartalommarketing

Webáruház tartalommarketingje

 

A webáruház tartalommarketingje akkor működik igazán jól és hatásosan, ha ezen tartalmak a keresőoptimalizálás elveinek megfelelően épülnek fel. Az ily módon létrejövő cikkek, amelyek kellően informatívan, sok-sok hasznos tudással, ismertetéssel, útmutatóval látják el az olvasókat, magas prioritási értékkel bírnak, és nagyban megnövelhetik a webshopok látogatottságát.

Az így kivitelezett tartalommarketing rengeteg munkával járhat, ezért nagyon nehéz (ha nem lehetetlen) egyetlen embernek egy nagyobb webáruház esetén ennek készítése. Az is működő, ha csak egy-egy ilyen tartalom készül, azonban az igazi eredményeket a folyamatos tartalmak gyártása hozza. Akkor, ha ezek egy jól megtervezett közzétételi rendszer és folyamat részei, és nem csak úgy összevissza készülnek.

Viszont az eredmények önmagukért beszélnek. Ezen a plusz tartalmak jóval hitelesebbé teszik az értékesítést, kellő információval és vásárlási kedvvel látják el a vásárlókat. Érdemes több “tartalom gyártóban” gondolkodni, vagyis olyan személyekkel (vagy cégekkel) akik több oldalról, más-más területen hoznak létre hasznos tartalmat. Idővel ezeknek a befektetése megtérül.

Végszó

Egy webáruház keresőoptimalizálása jókora feladat, különösen az elején. Nem hoz olyan gyors és látványos eredményeket, mint például a hirdetések, de hosszú távon az egyik legjobb befektetés. Később is odafigyelést igényel, és ha valaki nem áll le a gondos munkával, folyamatosan csiszolgatja, optimalizálja áruházát, meglesz a gyümölcse. Ha a felhasználók elégedettek, és a Google is mindent rendben talál, annak eredménye az elégedett vásárlók és a magas bevételt termelő webáruház.

Summary
Webáruház keresőoptimalizálás lépésről-lépésre
Article Name
Webáruház keresőoptimalizálás lépésről-lépésre
Description
Webáruház keresőoptimalizálás lépésről-lépésre kivitelezése, egy összetett, hosszadalmas, és aprólékos folyamat. Ebből a cikkből megismerheted az egyes elemeit, és mi az, amire figyelj a webáruház különböző részeinek beállításakor
Author
Publisher Name
GrenT Média
Publisher Logo