+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

A webáruház főoldal optimális kialakítása jelentős egy webshop rendszerében. Mivel webáruház esetében rengeteg aloldalról van szó, a főoldal nem annyira kiemelkedő, mint más weboldalaknál, mégis lényeges, hogyan alakítjuk ki. Fontos tudni, a webáruház főoldalának nem feladata, hogy az összes termék és aloldal fő optimalizálását ide sűrítsük. Ha az aloldalak jól vannak kialakítva, a főoldal helyzete is lényegesen egyszerűbb.

Ebben a cikkben megállapítjuk a webáruház főoldalának igazi feladatát, lényegét. Megnézzük külsőleg milyen kialakítás előnyös, és milyen hibákat kerülj el ennek kivételezése közben. Megvizsgáljuk azt is, keresőoptimalizálási szempontból milyen pontokra kell ügyelned, és mit tegyél, hogy jó legyen.

 

A webáruház főoldal feladata

 

A webáruház főoldal feladata az érdeklődés felkeltésén át, a látogatók navigálása a webáruház aloldalaira (kategória és termékoldalaira). Ezen kívül néhány alap információ megjelenítése, úgymint kapcsolat, cím, adatvédelem, ÁSZF, regisztráció, stb.

Tehát a webáruház főoldala egy „csatorna”, amely a „lényeghez”, a termékekhez vezet. Webáruháztól függően egészen eltérő lehet a főoldal kialakítása, információgazdagsága, és hosszúsága. Pontos választ a legjobb kialakításra csak a tesztelés adhat.

Egyes webáruházak a főoldalukon a legnépszerűbb termékeiket jelenítik meg (vagy aktuális akciókat), mások a termékeikről szóló bejegyzésekhez, cikkekhez vezető képes linkeket (is). Nehéz lenne minden esetben beváló recept felállítása, ezt neked kell a gyakorlatban kiválasztanod, megvalósítanod és teszteléssel folyamatosan fejlesztened.

ellenőrző lista

Amit mindenképpen kerülj el:

 

  • Túl sok termék a főoldalon. Ezzel csak arra készteted a látogatót, hogy sokat időzzön az „előszobában”, és a nagy kínálat sokszor zavaróbb, mert nehéz dönteni.
  • Navigálást segítő elemek elhagyása. Egy logikus menü jól elnavigálja a keresőket és ha van keresési lehetőség, az is jó. Ha a látogató nem tudja, mit csináljon, hamar elveszti a türelmét, és többet vissza sem tér.
  • Túl sok információ a főoldalon. Ne akarj azonnal eladni! Bizonyos esetekben, amikor valaki már azzal a céllal érkezett, ez jó lehet, de általában nem így van. A sok információ gondolkozásra késztet. Ha csak annyi infót adsz, ami egy-egy döntéshez elég, a látogató rákattint, és minden egyes kattintás egy pozitív döntésnek felel meg.
  • Nem derül ki, hogy ki és mi ez a cég/webáruház. A bizalom létfontosságú, és ha a weboldalra érkező olvasó nem talál semmilyen információt arról, milyen cég/vállalkozás áll a háttérben, óvatossá válik, ami lényegesen csökkenti a vásárlási kedvet.
  • Lassú a betöltődési sebesség. Nagyon oda kell figyelni a képek, videók és más vizuális elemek fájlméretére, mert leginkább ezek lassítják az oldal betöltődését. Nem szabad telezsúfolni az oldalt, vagy túl nagy méretű képekkel felhívni a figyelmet valamire, mert minél lassabban töltődik be az oldal, annál több lehetséges vásárlótól búcsúzhatunk.
  • A webáruház főoldal túl általános, vagy semleges. Ezzel pont a lényege veszik el. Ha nem figyelemfelkeltő és nincsenek benne kattintásra vonzó elemek, mi tartja ott a látogatót?
  • A látogató nem érheti el, ami fel van tüntetve. Bár magától értetődőnek tűnik, sokszor mégis elfeledkeznek róla. Ha a szövegben, képekben, vagy más módon felcsigázod az érdeklődést valamely termék iránt, akkor legalább egy gomb, vagy link legyen ott, amellyel az olvasó eljut oda, ahol megszerezheti.

 

A webáruház külső megtervezése – milyen legyen

 

Megragadja a célközönséged figyelmét

 

Egy webáruház főoldala ezerféleképpen nézhet ki, mégis működhet nagyon jól, vagy nagyon rosszul. Olyan külsőt még nem találtak ki, amely mindenki számára egyformán vonzó. De ez nem is szükséges. Számodra – ha eredményeket akarsz – csak egy járható út van: olyan elrendezés és design létrehozása, amely a célközönségedet leginkább megragadja.

Ebből az is következik, hogy elég jól kell ismerned a webáruházad célközönségét. Tehát a kérdés: a célközönségedet milyen látvány és elrendezés fogja meg a leginkább? Felejtsd el mindazt az általánosságot, amit erről tudsz és járj utána, ők milyen oldalakat néznek és választanak a legszívesebben. Hogyan csináld?

Menj azokra az oldalakra, ahol azok az emberek kommunikálnak, akik a Te webáruházad által közvetített termékeket, árukat keresik. Ha ez egyedi, akkor némileg nehezebb a dolgod, hasonlóakat kell keresned. Ilyen helyek az internetes fórumok, a Google és Facebook csoportok, és bizonyos blogok, weboldalak.

 

Az elrendezés az egyediség mellett is átlátható

 

Nagyon fontos, hogy a főoldal minden eleme egyértelmű legyen, az elrendezés egyedi és mégis következetes. A menü, az oldalsávok, lábléc, fő tartalom úgy legyen megtervezve, hogy a látogató tudja mi hova vezet, mi miért van. Manapság számtalan féle elrendezés megvalósítható sablonoktól és egyéni programozástól függően.

Ami a lényeges, hogy a látvány, alak és struktúra csábítsa a látogatót a kattintásra, és egyben ne zavarja meg, vagyis egyértelmű legyen, mi mit jelent. Ehhez érdemes megnézni jól működő, nemzetközi webáruházak főoldalait. A webáruház jó navigálhatóságáról és struktúrálásáról már írtam, érdemes azt is elolvasnod.

6 szempont

6 fő szempont a webáruház főoldal külső tervezésénél

 

  • Vizualitás: A látvány és a képek olyanok legyenek, hogy szinte megfogják és behúzzák a látogató tekintetét. Ez persze csak a célközönségre érvényes, illetve akik bizonyos fokú érdeklődést mutatnak az adott termékek iránt.
  • Egyszerűség és egyértelműség: Az oldalon látszódjon a nagy választék lehetősége (ha van), de sose legyen túlzsúfolt. A webáruház főoldalnak nem szerepe, hogy mindent megmutasson, hanem, hogy kedvet, kezdő löketet adjon a kattintáshoz, mélyebb betekintéshez.
  • Megragadás: Elég érdekes legyen amit lát a látogató ahhoz, hogy kíváncsivá váljon, ugyanakkor, ez csak egy „villanás” legyen abból, ami mögötte van. Vagyis akkor jó, ha késztetést érez, hogy az adott elemre, képre rákattintson, hogy a részelteket megismerje.
  • Egyediség: Legyen valami vizuálisan is jól látható dolog, ami a Te webáruházadat megkülönbözteti az összes többitől. De maga az egész összhatás, a szöveg, minden elem tükrözze azt, amiben más, mint hasonló webáruházak.
  • Specialitás: Valamiben mindig másképp kell megnyilvánulnod, mást kell kínálnod, mint mások. Legyen ez egy speciális termék, egyedi szolgáltatás, olcsóság, plusz ajánlat, különleges kivitelezés, a lényeg az, hogy ezt feltűnően kommunikáld.
  • A megfelelő színek: Ez ma már egy önálló tanulmányág. A lényeg az, hogy a színeknek az általad közvetített termékek, és a leendő vásárlóid érzésvilágához kell alkalmazkodniuk. Légy tisztában a komplementer színekkel, ne használj túl sok színt és összevissza, azon kívül a láthatóságban, figyelem felhívásban is fontos a szerepük.

 

Hogyan keresőoptimalizáld jól a webáruházad főoldalát?

 

A webáruház főoldalának keresőoptimalizálása komplikáltabb, mint egy egyszerű weboldalnál, abból eredően, hogy a webáruház számtalan termékkel foglalkozhat. Nem csupán az a feladat, hogy a rengeteg szóba jövő kulcsszó jelentőségét felmérjük, de annak is utána kell járni, milyen módon keresnek rá az emberek.

A webáruház termékkörétől függően mérlegelendő, hogy milyen módon történjen az optimalizálás. Amennyiben olyasmiről van szó, amiben nagy a verseny, sokkal célszerűbb kapcsolódó, valamint hosszabb kifejezésekre optimalizálni, főként, ha új az oldal. Ha a termékpaletta egyedi, akkor lehet egyszavas kulcskifejezésekre is.

A webáruház főoldala csak egy oldal, emellett a kategória és termékoldalakat mind optimalizálni szükséges. Ami miatt nagyobb figyelmet kap, hogy többnyire ez a kiindulópont, mintegy „főtér”, ahonnan a látogató az aloldalakra lép. Ha az alodalak jól vannak optimalizálva, a főoldalé lényegesen egyszerűbb, hiszen nem kell annyira figyelni.

 

A webáruház főoldal kulcsszavai

 

A webáruház főoldal kulcsszavai esetében nem arról van szó, hogy keresünk néhány „jónak tűnő” kifejezést, és azt a lehető legtöbbször szerepeltetjük. A Google már nem összpontosít erre, sőt a túlzott kulcsszóhalmozást bünteti. Sokkal inkább arról van szó, hogy megtaláljuk azokat a kifejezéseket, amelyekkel az emberek arra keresnek, amit a webáruház árul.

Ezeket pedig változatos formájában felhasználni a főoldal szövegében, képeknél, leírásokban. Ezeknek a kifejezéseknek tükröznie kell a webáruház tevékenységét. Figyelni kell arra is, hogy az egyes aloldalakon optimalizált kifejezésekre itt ne összpontosítsunk.

keresőoptimalizálás

A jó cím és meta leírás webáruház főoldalon

 

A főoldal címe azokat a kifejezéseket tartalmazza, amely legjobban kifejezi azt, amit az oldal értékesít, de egyben olyan, amire keresnek az emberek. Nagy előny, ha a cég, vagy webshop neve is ilyen kifejezés. Érdemes figyelni, hogy milyen hosszúságot ajánl a Google a title (cím) -hez, ugyanis ez nem örök érvényű. Egy 55 karakteres (szóközökkel együtt) cím (meta title) éppen megfelelő.

A meta title első szava legyen a főoldal legfontosabb kulcssszava. Arra ügyelj, nehogy a „főoldal” szó szerepeljen a cím leírásában, mert ennek semmi haszna. Sokan úgy gondolják, a főoldal címébe kell belezsúfolni minden fontos kifejezést, de ez még más weboldal esetén sem állja meg a helyét, nemhogy webshopnál. Ugyanis itt az aloldalaknak is nagy jelentőségük van.

A meta leírás már egy bővebb „összefoglaló”, mely a főoldal lényegét fejezi ki. Itt is fontos, hogy ne csak a kulcskifejezésekből álljon, hanem értelmes mondat legyen. Egyes kivételektől eltekintve a Google ezt jeleníti meg a weboldal címe alatt, ha megjelenik valamilyen keresésre a webáruház. A leírás elfogadott hosszát többször is változtatta a Google. 155 karakter jó eséllyel optimális lesz (van amikor ennél hosszabbat is elfogad), de időnként nézz utána, mert folyamatosan fejlesztenek a keresőóriásnál.

 

Az alcímek szerepe a webáruház főoldalán

 

Az alcímeket más néven heading tagoknak is nevezzük. Ezek nagyjából ugyanazt jelentik, mint egy dokumentumban a címsorok. A főoldal címe a heading egyes, azaz H1.  Több megoldás is van az alcímek beállítására. Legtöbbször a kategóriákat és az alkategóriákat jelölik  H2, illetve H3 taggel.

 

A főoldal szöveges része

 

Vannak, akik elhanyagolják a főoldalon a szöveget, és inkább termékképekkel, kategóriákhoz vezető linkekkel pakolják tele. Azonban a főoldali szövegnek megvan a maga jelentősége. Mivel „főoldal”, súlya van a keresőoptimalizálásban, így nagy hiba lenne erről lemondani.

Viszont nem mindegy, milyen szöveg szerepel egy webáruház főoldalán. Nyilván nem lehet untatni az olvasót semmitmondó tartalommal (mint pl. a cég története), mert őt az érdekli, amiért idejött, amit keres. De a főoldal tartalmában szerepeljenek azok a kifejezések, mondatok, amelyekkel az emberek az adott témákra keresnek.

Azonban mindez olvasmányosan, értelmesen, célszerűen történjen. Nehéz lenne itt általánosságban példát mondani, mivel minden egyes webáruház a témájának megfelelő lényegről kell szóljon. Ami a fontos, hogy a szöveg tartalmazza a legfőbb keresési kifejezéseket, de egyben adja el az oldal tartalmát, vagyis a (leendő) vevőhöz szóljon.

 

A webáruház főoldal képei

 

A képek a legingerlőbb vevőcsalogató elemek a webáruházban. De ha nem csak a látogatókra, hanem a keresőkre is gondolunk, akkor azokat is optimalizálni kell. Az mellett, hogy a képek fájlmérete ne legyen túl nagy, be kell állítani a title és alt tageket. Utóbbiban szerepeljenek a kulcskifejezések, de természetes módon, mondatban.

webáruház feladatok

5 hiba, amit kerülj el a webáruház főoldalának optimalizálásakor

 

  1. Belépési oldal. Egyes webáruházak (pl. 18 éven felülieknek szóló) esetében jogilag kötelező a belépő oldal. Ahol viszont nem az, ott keresőoptimalizálási szempontból ez felér egy öngyilkossággal, hiszen így tartalmi szempontból értéktelen. Tehát egy belépő oldali intro, vagy ami csak arról szól, hogy választani lehet – pl. nyelvet – előnytelen. (A kötelező belépő oldalak esetén is van megoldás, ami az oldal kódjának beállításain való munkával jár.)
  2. Csak képek, vagy túl kevés szöveg. Erről már szó esett fentebb, nagy lehetőséget hagysz ki, ha nem használsz releváns, értékes szöveget a főoldalon.
  3. Duplikáció. Ha például több domainnevet foglalsz le ugyanarra az oldalra, és nem választod ki az elsődlegeset, amelyre a többit irányítod. (www és az nélküli domain, vagy pl. kötőjeles, és kötőjel nélküli verziók)
  4. Lassú betöltődés. Ha a webáruház főoldal egyes elemei ( pl. képek, videók, egyéb vizuális kiegészítők) méretüknél, vagy egyéb tulajdonságaiknál fogva lelassítják az oldal betöltődését, mind a látogatóra, mind a keresőprogramokra negatív hatással van.
  5. Rossz kulcsszavak és kifejezések használata. Két szélsőséges példája, amikor nagyon általános kulcsszavakra fókuszálsz, vagy túlzottan specializált. Találd meg az egyensúlyt, mert első esetben elveszel a tömegben, a másodiknál pedig lehet, hogy alig keresnek rá. Mindez kutatást, később pedig tesztelést igényel, amely munka később behozza a rá fordított idő árát.

 

A jól keresőoptimalizált webáruház főoldal 5 pontja

 

  1. Megfelelő kulcsszavak és kifejezések megkeresése és alkalmazása (piackutatás, internetes kulcsszótervezők használata).
  2. A cím és a meta leírás jól megfontolt, optimális meghatározása.
  3. Alcímek, képek és a szöveg keresőoptimalizált kivitelezése.
  4. Kategóriák és menüpontok esetében kulcsszavak alkalmazása.
  5. Az akciós, vagy legkelendőbb termékek főldali hivatkozása.

 

Összefoglalás: Webáruház főoldal optimális kialakítása

 

  • A webáruház főoldal olyan, mint egy csatorna, az a dolga, hogy a látogatók érdeklődését felkeltve, az általuk keresett termékek oldalára irányítsa.
  • A webáruház főoldal kinézetének az általa közvetített termékekkel, és a célközönséggel összhangban kell állnia.
  • A webshop főoldala jól struktúrált, áttekinthető, logikus, de egyben kattintásra ingerlő legyen.
  • Használd a meta elemeket, cím, leírás, heading tagek beállítása!
  • Fontos az egyensúly a vonzó képek és a szöveg között, a tartalom egyedi és sokatmondó legyen.
  • Bár a főoldal a legfontosabb, de ne domináld túl a szerepét. Egy webshop esetén az aloldalaknak, termékoldalaknak szintén nagy a jelentősége. Ha utóbbiakat jól optimalizálod, a főoldalra nem hárul olyan nagy feladat.
  • A webáruház főoldalad kinézetében és tartalmában tükrözze azt, amit a leginkább közvetít. A látogatónak ne az legyen az érzése, hogy egy tucat jellegű, sablonos webshopba lépett, hanem úgy érezze, ez az a hely, amit keresett.

Az ideális webáruház főoldalát szerkezetileg így kell elképzelni.

webáruház főoldal

Summary
Webáruház főoldal optimális kialakítása
Article Name
Webáruház főoldal optimális kialakítása
Description
A webáruház főoldal optimális kialakítása jelentős egy webshop életében. A főoldal nem annyira kiemelkedő, még is lényeges, hogyan alakítjuk ki.
Author
Publisher Name
GrenT Média
Publisher Logo