+36 30 756 7900 info@grentmedia.hu

Tartalommarketing – ami információt ad

A tartalommarketing egy igen régi dolog, mely nem egyezik a kulcsszavas tömegírásokkal, hanem olyan hiánypótló tartalmat ad a publikumnak, mai segíti őket a számukra legmegfelelőbb termék, szolgáltatás kiválasztásában, használatában. Sokszor összekeverik a tartalommarketinget a keresőoptimalizálással és a marketingkommunikációval.

A keresőoptimalizálásra régebben elegendő volt a kulcsszavakkal való játék, de mára ez mát a nevetségesség szintjére süllyedt. A SEO teljesen más most már, még csak köszönő viszonyban sincs a tartalommarketinggel, ugyanakkor nagyon hatékony együttest alkotnak. A marketingkommunikáció is különbözik a tartalommarketingtől, mivel a marketingkommunikáció ráveszi az embereket egy-egy termék megvásárlására azzal, hogy annak előnyeit szajkózza. Ezzel szemben a tartalommarketing szükséges információkkal látja el a kedves vásárlókat, akik az információk hatására könnyebben választanak jól és bizalommal állnak hozzá a vásárlásukhoz.

A jó tartalommarketing a vásárlás után is segíti a vevőket, mégpedig azzal, hogy a használatról és egyebekről is ad információkat. Ezzel egyébként vissza is lehet csalogatni a webáruház oldalára a vevőket, mivel tudni fogják, hogy ha valamivel nincsenek tisztában, hol találják meg a szükséges ismereteket.

Content-Marketing-1024x683

A tartalommarketing, azaz content marketing, más néven márkázott tartalom (branded content) vagy rendelésre készült tartalom (custom publishing) már több száz éve létező marketingtechnika, amely egy-egy célközönség számára készített, érdekes, szükséges, kívánt tartalmat jelent. A reklám nem az. A hirdetés nem az. De egy termékleírás vagy néhány szó arról, milyen alternatív felhasználása lehet az adott holminak, esetlegesen információ arra vonatkozóan, hogy mi módon lehet olcsóbban hozzájutni, már tartalommarketing.

Egy nagyon régi, ám nagyon ütős tartalommarketing volt az 1900-ban, a Michelin fivérek által kiadott kalauz, amivel az autózást akarták népszerűsíteni. Ebben ott van a nagy ötlet, hogy ők autóabroncsokkal kereskedtek és nyilvánvaló, ha többen autóznak, nekik is jobban megy az üzlet. Nagy volumenű, igazán igényes és okos tartalommarketingről van szó. A sportruházatot gyártó cégek például éves szinten rendeznek futóversenyeket, városi futást és bármit, ami a sporttal kapcsolatos, hiszen ha többen sportolnak, több lesz a vásárlóerő is.

 

Milyen a jó tartalommarketing?

 

A tartalommarketing nem kizárólag az internetre korlátozódó tényező, főleg, hogy sokkal előbb alkalmazott technika volt, mint maga a számítógép. A SEO például kimondottan internetes dolog, a marketing csakis ekereskedelemben használt része. Közük nem sok van egymáshoz, bár a kulcsszavak mindkét esetben fontosak, de az egyik (SEO) nagyban épül a technikára, míg a másik (tartalommarketing) leginkább az emberre épít. Attól függetlenül, hogy a tartalommarketing nem igényel komoly technikai ismereteket, még nem lehet azt mondani, hogy egyszerű. A tartalommarketing területén is alkalmazhatók szakemberek, akik az adott témában otthon vannak, és naprakész információkkal tudnak szolgálni, ugyanis, ha nem így van, akkor a tartalom, amit publikál mondjuk egy webáruház, nem lesz hiánypótló, nem lesz szüksége rá az embereknek.

Milyen a jó tartalommarketing? Olyan, ami egy jól körülhatárolt csoport számára készül, az őket érdeklő, számukra szükséges információkat tartalmazza. Nem csak a vásárlásig kell vinni a tartalommarketingnek a vevőket, hanem visszatérő ügyféllé is kell tennie őket. Erre a kettőre nem elegendő ugyanaz a tartalom. Az ügyféllétrán elfoglalt helyhez igazított tartalmaknak is szerepelniük kell a webáruház oldalán, hogy a későbbiekben a visszatérő vásárlók ismét új és szükséges információkat kapjanak, vagy pont azokért térjenek vissza.

A hírlevelekben is meg lehet ejteni némi tartalommarketinget. Az is tartalommarketing, ha értesítjük a vásárlókat arról, hogy aktuálisan milyen lehetőségek állnak rendelkezésükre, ha olcsóbban akarnak vásárolni, vagy éppen milyen termékek a szezon nélkülözhetetlen darabjai, bár ez utóbbi könnyen lehet csupán marketingkommunikáció is, amennyiben nem tartalmaz a reklámszövegen kívül olyan plusz információkat, amik valódi hasznot jelentenek a vevők számára.

Tartalommarketing

Jó tartalommarketing az is, ha olyan információval látjuk el az embereket, amivel fejlődésüket vagy viselkedésüket befolyásoljuk. A fejlődés alatt az értendő, ha például egy smink termékeket árusító cég sminkelési technikákat tanít a vásárlóinak vagy éppen a szépségápolás más berkeibe kalauzolja őket. A tanácsadói portálok, a tanácsokat tartalmazó blogok nagyon hatékony tartalommarketinget jelentenek, hiszen azok, akik potenciális vásárlói az adott webáruháznak, bizonyára érdeklődnek a termékekhez kapcsolódó tevékenységek iránt. Nyilván nem fog rendszeresen süteményformákat rendelni az, aki még a konyhába sem teszi be a lábát.

 

Tartalommarketing gyorstalpaló

 

Kérdések és válaszok a tartalommarketingről röviden, de velősen:

  1. Mi az a tartalommarketing? – A tartalommarketing az a tartalom, ami információval látja el a vásárlókat. Nem marketingkommunikáció, tehát nem arról szól, hogy milyen jó az adott termék, hanem például arról, hogy mire lehet használni, vagy hogyan lehet olcsóbban hozzájutni. A szakmai vagy tanácsadói blogok is ilyenek, de egy konyhai eszközöket árusító webáruház szakácskönyv blogja szintén tartalommarketing.
  2. Mire jó? – A tartalommarketing haszna abban rejlik, hogy tevékenységet szerettet meg, valós információt ad és a termékeket azáltal teszi kívánatossá, hogy bizonyos dolgokhoz szükségesnek állítja be. Nyilván nem valótlanul, mert az később visszaüt. Ha például egy barkács webáruház elkezdi a blogjában megtanítani az érdeklődőket a barkácsolás titkaira, megkedvelteti a tevékenységet és máris szükségesen lesznek az árusított termékek, mert kalapács nélkül nem lehet kutyaólat szögelni. Ugyanakkor a tartalommarketing arra is jó, hogy visszatérő vásárlókat szerezzünk. Miért? Mert ha mindig van új tartalom, ami valami pluszt ad a célcsoport tagjainak, akkor vissza fognak jönni, legalább olvasni.
  3. Milyen a jó tartalommarketing? – Informatív, valós információkat közöl, érdekes és ad valami pluszt, segítséget az embereknek. Mindenképpen megbízhatónak és hitelesnek kell lennie, valamint egyedi tartalomnak. A jó tartalommarketing hatással van a célcsoportra, befolyásolja az életének bizonyos területeit. A jó tartalommarketing kreatív, rendszeresen frissül.
  4. Ki készítse el a tartalmat? – A tartalmakat mindenképpen olyan személy vagy személyek készítsék, akik szakértők az adott témában és abban is, hogy minőségi legyen a végeredmény, akár szóhasználat, akár stílus, terjedelem tekintetében.
  5. Kinek ajánlott tartalommarketinggel élnie? – Szinte mindenkinek. Az emberek szertik, ha valamitől többek, jobbak, hatékonyabbak lehetnek, vagy szeretik azt, ami megkönnyíti az életük egyes területeit. Az információ érték, élni vele hatékonyság. A webáruházaknak vagy szolgáltatások weboldalainak különösen fontos, hogy minden lehetőséget megragadjanak a vásárlók megszerzésére és megtartására. Ezek az oldalak a profit miatt jöttek létre, ezért nincs jobb megoldás, mint a reklám, reklám, reklám és a nélkülözhetetlenség elérése.