+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

Az elmúlt években a User Experience (UX) magyarul a felhasználói élmény fogalma és koncepciója jelenti az origót a digitális marketing szakmában. Ennek az oka, hogy egy weboldal vagy webáruház felhasználói élménye jelentős hatással van az eladásokra, ráadásul a Google kereső algoritmusa is előnyben részesíti azon oldalakat, melyek megfelelő felhasználói élményt nyújtanak a látogatóik részére.

Cikkünkben bemutatjuk mit is jelent pontosan a felhasználói élmény (UX) fogalma és hogyan tudod a használatával vásárlásra ösztönözni webáruházad látogatóit.

Mit jelent egy webáruház esetében?

A felhasználói élmény koncepcióját nem kizárólag webáruházak esetén használjuk, felhasználása kiterjed a teljes digitális világra, egyszerű weboldalaktól az összetett applikációkig.

A felhasználói élmény nem más, mint azok a benyomások, amik a felhasználót webáruházunk használata közben érik. Magyarán a célja, hogy minél hatékonyabban kielégítsük a már meglévő és leendő ügyfeleinket.

Használata két alapvető ok miatt elengedhetetlen

  1. Értékesítés növekedést eredményez: Az elégedett látogató egyben elégedett ügyfelet is jelenthet, ami megmutatkozik a forgalom növekedésében
  2. Megnő a webáruház látogatottsága: Minél jobb a felhasználói élmény, a keresőmotorok, mint a Google algoritmusa annál „értékesebbnek”, jobb minőségűnek tekintik webshopot. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a keresési találatok között előkelőbb helyen jeleníti meg a webáruházat, ergo az oldal látogatottsága is növekedésnek indulhat

Sok webáruház tulajdonos elköveti azt a hibát, hogy a felhasználói élmény (UX) fogalmát leegyszerűsíti a következőre: „Végezzenek minél több interakciót a látogatók az oldalon”.

Az az elgondolás téves, mert egy webáruház esetében a cél az értékesítés, vagyis azt kell elérnünk, hogy minél kevesebb lépésen keresztül a látogatókból vásárlók váljanak. Ehhez nyújt segítséget a következő 7 lépés.

 

1. Ismerd meg vásárlóidat

Ismerd meg vásárlóidat

Az első és egyben legfontosabb lépés, hogy megtudd, miként viselkednek vásárlóid a webáruházad használata közben.

  • Google Analytics segítségével minden aloldalunkra vonatkozóan megtaláljuk a „Kilépések százalékos arányát” vagyis az oldalelhagyást és az „Oldalon eltöltött átlagos időt”. Nem kell mást tennünk mint a Google Analytics-en belül a következőre navigálni: „Viselkedés” „Webhelytartalom”  „Minden oldal”
  • Használj hőtérképes elemzést. Segítségével pontosan láthatod, hogy látogatóid az oldal melyik részét használják. Ráadásul a Hotjar hőtérképes elemző szolgáltatása képes minden webáruházadba látogatóról videó felvételt készíteni, a weboldalad megnyitásától az elhagyásáig. Ezáltal pontosan
  • látni fogod, hogyan is viselkednek!

 

2.  Személyre szabás

Személyre szabás

Óriási a verseny az online kereskedelemben, ezért a növekedésed szempontjából elsődleges, hogy a vásárlók számára minél személyre szabottabb böngészési élményt biztosíts. A személyre szabott böngészési élmény segítsége a kulcs az elégedett és visszatérő vásárlók megszerzéséhez.

A sikeres webáruházak egyik ismertetőjele, hogy a múltbeli vásárlásaik alapján személyre szabott ajánlatokat kínálnak vásárlóiknak. Az eddigi vásárlások alapján összeállított termékjavaslatok elősegítik, hogy a vásárlók új termékeket fedezzenek fel és meg is vásárolják azokat.

Ezt a taktikát a világ legnagyobb internetes piactere, az Amazon is sikeresen alkalmazza. Minden termékoldalán ajánlásokat tesz a látogatóinak a következő üzenettel: „Akik megvették ezt a terméket a következők iránt is érdeklődtek”

A személyre szabás azonban nem kell, hogy kimerüljön a weboldalon. Hírleveleinkben személyre szabott termékajánlatokkal tudjuk felkelteni vásárlóink figyelmét.

 

3. Használhatóság

Használhatóság

A használhatóság azt jelenti, hogy könnyű használni a webáruházadat, a felhasználók könnyen eljutnak a megrendelésig, vagy sem.

A használhatóság vizsgálata során több szempontot is figyelembe kell venni:

  • Felépítés: A webáruház felépítése magában foglalja a fő és alkategóriákat melyek alapján a termékeket csoportosítjuk, kialakítjuk a webáruház struktúráját. Ez különösen akkor fontos, ha sok termékkel rendelkezik a webshop. Amennyiben nem logikusan épül fel és nem irányítja a felhasználókat, akkor nem fogják megtalálni a keresett terméket
  • Menürendszer: A legfontosabb elem, mivel a menük segítségével tájékozódnak a felhasználók minden weboldalon. Logikusnak és a lehető legegyszerűbbnek kell lennie. A menürendszer a webáruház struktúrákának grafikus megjelenítése
  • Olvashatóság: A webáruházban található szövegeknek könnyen olvashatónak kell lenniük. A legfontosabb szempontok a méret, betűtípus és a szín. Ne vétsünk helyesírási hibákat sem!
  • Végtelen görgetés vagy lapozás: Napjainkban a mobil készülékek miatt, a végtelen görgetés használata sokkal hatékonyabb, mint a felesleges kattintásokkal járó lapozásé

A használhatóság vizsgálata során ne felejtsük el a bevezetőben lefektetett célt: Minél kevesebb lépésen keresztül a látogatókból vásárlók váljanak.

 

4. Keresőoptimalizálás (SEO)

Keresőoptimalizálás

Szinte mindannyian napi rendszerességgel használjuk a Google keresőt. A weboldalak felhasználói élménye (UX) napjainkra az egyik elsődleges tényezővé vált a keresési eredmények közötti rangsorolásban. Az előbb említett oldalfelépítés és menürendszer nem csak a felhasználók, hanem a keresőmotorok számára is megkönnyíti a navigálást. Amennyiben a felépítés logikus és a kereső algoritmus könnyen feltérképezi webáruházunkat, az internetes keresések alkalmával előnyösebb helyen is jeleníti meg azokat a webshopokat, melyekkel kiváló felhasználói élményt társít.

Javaslatok a keresőoptimalizáláshoz

  • A webáruház megtervezésénél a minél jobb mobilon történő használhatóságra törekedj (mobile first)
  • A weboldalad a lehető leggyorsabban töltődjön be, miközben a lehető legkevesebb erőforrást használja ehhez
  • Minél egyszerűbb navigáció a weboldalon
  • A tartalmakat tagold rövidebb bekezdésekre. Így könnyebb mobil eszközökön is olvasni
  • Használj kiemeléseket a szövegben (dőlt, félkövér, különböző színek)
  • Magyarországon balról-jobbra olvasunk, ezért a szöveget elsődlegesen képek bal oldalához igazítsd

 

5. Webes teljesítmény, avagy a sebesség

Webes teljesítmény, avagy a sebesség

A webes teljesítmény azt jelenti, hogy a lehető legminimálisabbra csökkentsük az oldalunk betöltési sebességét. Minél gyorsabb egy weboldal, a felhasználói élmény annál jobb. Hiszen senki sem szeret várni, főleg nem ha mobil eszközről használja webáruházunkat.

Hogyan javíthatod a webáruházad betöltési sebességét?

  • Megbízható tárhely szolgáltató használatával
  • Webre optimalizált képek és grafikák használatával

A webáruházad betöltési sebességét legegyszerűbben a Google PageSpeed Insights segítségével ellenőrízheted.

 

6. Egyszerűsítsd a vásárlási és fizetési folyamatot

Egyszerűsítsd a vásárlási és fizetési folyamatot

Minél egyszerűbb a vásárlási és fizetési folyamatod, minél kevesebb lépésből áll, annál magasabb a tényleges vásárlások aránya és kevesebb a kosárelhagyás. Azonban a leegyszerűsített fizetési folyamat nem azt jelenti, hogy egy oldalba sűrítünk minden információt és lépést! Ezt a hibát sokan elkövetik.

A következő javaslatok segítségével teheted gördülékenyebbé a folyamatot:

  • Amennyiben a felhasználó nem lépett ki a fiókjából, Te se léptesd ki. A legtöbb felhasználó nem szereti minden alkalommal megadni belépési adatait.
  • A fizetési oldal nem a reklám helye! Minden felesleges információt távolíts el innen, ami megakaszthatja a fizetés folyamatát.
  • Integráld webáruhazádat egylépcsős belépési megoldásokkal. Ilyen például a Facebook vagy a Google fiókkal való bejelentkezés lehetősége. A felhasználók egy része nem fog minden webáruházban külön fiókot létrehozni. Egyszerűsítd meg a dolgukat!
  • Jól látható helyen helyezd el a webáruházadban a felhasználói kosár ikonját. Minél egyszerűbben megtalálják a felhasználók, annál nagyobb a valószínűsége, hogy végül vásárolni is fognak

 

7. Felhasználói élmény (UX) és a mobileszközök

Felhasználó élmény

Az internetes keresések több mint fele már mobil eszközökről történik. Ez nem azt jelenti, hogy a vásárlások esetében is ugyanez az arány, viszont az exponenciálisan növekedő tendencia egyértelmű. A vásárlások egy jelentős része már mobil készülékekről valósul meg.

Ezért minden webshopnak tökéletes vásárlási élményt kell nyújtania mobilkészülékekről is.

Legfontosabb lépések:

  • Ne használj felugró ablakokat! Azon kívül, hogy idegesítő a Google is bünteti.
  • Jól olvasható szövegeket használj
  • Végtelen görgetést használj, a lehető legkevesebb kattintást kelljen a felhasználóknak végeznie

A mobilkészülékekről indított vásárlások hamarosan túlsúlyba kerülnek az asztali számítógépekhez képest. Ezért elengedhetetlen, hogy webáruházadat felkészítsd a „kis képernyőről” indított vásárlásokra. Ennek leghatékonyabb módja, a jól átgondolt felhasználói élmény (UX) biztosítása.

Summary
Felhasználói élmény javítása webáruházak esetén, avagy hogyan növeld eladásaidat pár egyszerű lépéssel
Article Name
Felhasználói élmény javítása webáruházak esetén, avagy hogyan növeld eladásaidat pár egyszerű lépéssel
Description
Egy webáruház felhasználói élmény javítása jelentős hatással van az eladásokra, 7 pontban bemutatjuk mivel javíthatod a webáruház eladásait.
Author
Publisher Name
GrenT Média
Publisher Logo