+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

Az elmúlt években a User Experience (UX) magyarul a felhasználói élmény fogalma és koncepciója jelenti az origót a digitális marketing szakmában. Ennek az oka, hogy egy weboldal vagy webáruház felhasználói élménye jelentős hatással van az eladásokra, ráadásul a Google kereső algoritmusa is előnyben részesíti azon oldalakat, melyek megfelelő felhasználói élményt nyújtanak a látogatóik részére.

Cikkünkben bemutatjuk mit is jelent pontosan a felhasználói élmény (UX) fogalma és hogyan tudod a használatával vásárlásra ösztönözni webáruházad látogatóit.

Mit jelent egy webáruház esetében?

A felhasználói élmény koncepcióját nem kizárólag webáruházak esetén használjuk, felhasználása kiterjed a teljes digitális világra, egyszerű weboldalaktól az összetett applikációkig.

A felhasználói élmény nem más, mint azok a benyomások, amik a felhasználót webáruházunk használata közben érik. Magyarán a célja, hogy minél hatékonyabban kielégítsük a már meglévő és leendő ügyfeleinket.

Használata két alapvető ok miatt elengedhetetlen

  1. Értékesítés növekedést eredményez: Az elégedett látogató egyben elégedett ügyfelet is jelenthet, ami megmutatkozik a forgalom növekedésében
  2. Megnő a webáruház látogatottsága: Minél jobb a felhasználói élmény, a keresőmotorok, mint a Google algoritmusa annál „értékesebbnek”, jobb minőségűnek tekintik webshopot. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a keresési találatok között előkelőbb helyen jeleníti meg a webáruházat, ergo az oldal látogatottsága is növekedésnek indulhat

Sok webáruház tulajdonos elköveti azt a hibát, hogy a felhasználói élmény (UX) fogalmát leegyszerűsíti a következőre: „Végezzenek minél több interakciót a látogatók az oldalon”.

Az az elgondolás téves, mert egy webáruház esetében a cél az értékesítés, vagyis azt kell elérnünk, hogy minél kevesebb lépésen keresztül a látogatókból vásárlók váljanak. Ehhez nyújt segítséget a következő 7 lépés.

 

1. Ismerd meg vásárlóidat

Ismerd meg vásárlóidat

Az első és egyben legfontosabb lépés, hogy megtudd, miként viselkednek vásárlóid a webáruházad használata közben.

  • Google Analytics segítségével minden aloldalunkra vonatkozóan megtaláljuk a „Kilépések százalékos arányát” vagyis az oldalelhagyást és az „Oldalon eltöltött átlagos időt”. Nem kell mást tennünk mint a Google Analytics-en belül a következőre navigálni: „Viselkedés” „Webhelytartalom”  „Minden oldal”
  • Használj hőtérképes elemzést. Segítségével pontosan láthatod, hogy látogatóid az oldal melyik részét használják. Ráadásul a Hotjar hőtérképes elemző szolgáltatása képes minden webáruházadba látogatóról videó felvételt készíteni, a weboldalad megnyitásától az elhagyásáig. Ezáltal pontosan
  • látni fogod, hogyan is viselkednek!

 

2.  Személyre szabás

Személyre szabás

Óriási a verseny az online kereskedelemben, ezért a növekedésed szempontjából elsődleges, hogy a vásárlók számára minél személyre szabottabb böngészési élményt biztosíts. A személyre szabott böngészési élmény segítsége a kulcs az elégedett és visszatérő vásárlók megszerzéséhez.

A sikeres webáruházak egyik ismertetőjele, hogy a múltbeli vásárlásaik alapján személyre szabott ajánlatokat kínálnak vásárlóiknak. Az eddigi vásárlások alapján összeállított termékjavaslatok elősegítik, hogy a vásárlók új termékeket fedezzenek fel és meg is vásárolják azokat.

Ezt a taktikát a világ legnagyobb internetes piactere, az Amazon is sikeresen alkalmazza. Minden termékoldalán ajánlásokat tesz a látogatóinak a következő üzenettel: „Akik megvették ezt a terméket a következők iránt is érdeklődtek”

A személyre szabás azonban nem kell, hogy kimerüljön a weboldalon. Hírleveleinkben személyre szabott termékajánlatokkal tudjuk felkelteni vásárlóink figyelmét.

 

3. Használhatóság

Használhatóság

A használhatóság azt jelenti, hogy könnyű használni a webáruházadat, a felhasználók könnyen eljutnak a megrendelésig, vagy sem.

A használhatóság vizsgálata során több szempontot is figyelembe kell venni:

  • Felépítés: A webáruház felépítése magában foglalja a fő és alkategóriákat melyek alapján a termékeket csoportosítjuk, kialakítjuk a webáruház struktúráját. Ez különösen akkor fontos, ha sok termékkel rendelkezik a webshop. Amennyiben nem logikusan épül fel és nem irányítja a felhasználókat, akkor nem fogják megtalálni a keresett terméket
  • Menürendszer: A legfontosabb elem, mivel a menük segítségével tájékozódnak a felhasználók minden weboldalon. Logikusnak és a lehető legegyszerűbbnek kell lennie. A menürendszer a webáruház struktúrákának grafikus megjelenítése
  • Olvashatóság: A webáruházban található szövegeknek könnyen olvashatónak kell lenniük. A legfontosabb szempontok a méret, betűtípus és a szín. Ne vétsünk helyesírási hibákat sem!
  • Végtelen görgetés vagy lapozás: Napjainkban a mobil készülékek miatt, a végtelen görgetés használata sokkal hatékonyabb, mint a felesleges kattintásokkal járó lapozásé

A használhatóság vizsgálata során ne felejtsük el a bevezetőben lefektetett célt: Minél kevesebb lépésen keresztül a látogatókból vásárlók váljanak.

 

4. Keresőoptimalizálás (SEO)

Keresőoptimalizálás

Szinte mindannyian napi rendszerességgel használjuk a Google keresőt. A weboldalak felhasználói élménye (UX) napjainkra az egyik elsődleges tényezővé vált a keresési eredmények közötti rangsorolásban. Az előbb említett oldalfelépítés és menürendszer nem csak a felhasználók, hanem a keresőmotorok számára is megkönnyíti a navigálást. Amennyiben a felépítés logikus és a kereső algoritmus könnyen feltérképezi webáruházunkat, az internetes keresések alkalmával előnyösebb helyen is jeleníti meg azokat a webshopokat, melyekkel kiváló felhasználói élményt társít.

Javaslatok a keresőoptimalizáláshoz

  • A webáruház megtervezésénél a minél jobb mobilon történő használhatóságra törekedj (mobile first)
  • A weboldalad a lehető leggyorsabban töltődjön be, miközben a lehető legkevesebb erőforrást használja ehhez
  • Minél egyszerűbb navigáció a weboldalon
  • A tartalmakat tagold rövidebb bekezdésekre. Így könnyebb mobil eszközökön is olvasni
  • Használj kiemeléseket a szövegben (dőlt, félkövér, különböző színek)
  • Magyarországon balról-jobbra olvasunk, ezért a szöveget elsődlegesen képek bal oldalához igazítsd

 

5. Webes teljesítmény, avagy a sebesség

Webes teljesítmény, avagy a sebesség

A webes teljesítmény azt jelenti, hogy a lehető legminimálisabbra csökkentsük az oldalunk betöltési sebességét. Minél gyorsabb egy weboldal, a felhasználói élmény annál jobb. Hiszen senki sem szeret várni, főleg nem ha mobil eszközről használja webáruházunkat.

Hogyan javíthatod a webáruházad betöltési sebességét?

  • Megbízható tárhely szolgáltató használatával
  • Webre optimalizált képek és grafikák használatával

A webáruházad betöltési sebességét legegyszerűbben a Google PageSpeed Insights segítségével ellenőrízheted.

 

6. Egyszerűsítsd a vásárlási és fizetési folyamatot

Egyszerűsítsd a vásárlási és fizetési folyamatot

Minél egyszerűbb a vásárlási és fizetési folyamatod, minél kevesebb lépésből áll, annál magasabb a tényleges vásárlások aránya és kevesebb a kosárelhagyás. Azonban a leegyszerűsített fizetési folyamat nem azt jelenti, hogy egy oldalba sűrítünk minden információt és lépést! Ezt a hibát sokan elkövetik.

A következő javaslatok segítségével teheted gördülékenyebbé a folyamatot:

  • Amennyiben a felhasználó nem lépett ki a fiókjából, Te se léptesd ki. A legtöbb felhasználó nem szereti minden alkalommal megadni belépési adatait.
  • A fizetési oldal nem a reklám helye! Minden felesleges információt távolíts el innen, ami megakaszthatja a fizetés folyamatát.
  • Integráld webáruhazádat egylépcsős belépési megoldásokkal. Ilyen például a Facebook vagy a Google fiókkal való bejelentkezés lehetősége. A felhasználók egy része nem fog minden webáruházban külön fiókot létrehozni. Egyszerűsítd meg a dolgukat!
  • Jól látható helyen helyezd el a webáruházadban a felhasználói kosár ikonját. Minél egyszerűbben megtalálják a felhasználók, annál nagyobb a valószínűsége, hogy végül vásárolni is fognak

 

7. Felhasználói élmény (UX) és a mobileszközök

Felhasználó élmény

Az internetes keresések több mint fele már mobil eszközökről történik. Ez nem azt jelenti, hogy a vásárlások esetében is ugyanez az arány, viszont az exponenciálisan növekedő tendencia egyértelmű. A vásárlások egy jelentős része már mobil készülékekről valósul meg.

Ezért minden webshopnak tökéletes vásárlási élményt kell nyújtania mobilkészülékekről is.

Legfontosabb lépések:

  • Ne használj felugró ablakokat! Azon kívül, hogy idegesítő a Google is bünteti.
  • Jól olvasható szövegeket használj
  • Végtelen görgetést használj, a lehető legkevesebb kattintást kelljen a felhasználóknak végeznie

A mobilkészülékekről indított vásárlások hamarosan túlsúlyba kerülnek az asztali számítógépekhez képest. Ezért elengedhetetlen, hogy webáruházadat felkészítsd a „kis képernyőről” indított vásárlásokra. Ennek leghatékonyabb módja, a jól átgondolt felhasználói élmény (UX) biztosítása.