+36 70 363 7900 info@grentmedia.hu

Korábban már írtam a webáruház duplikációról és arról, hogy miért káros ez a webáruházunk számára, de most essen szó a termékek duplikációjáról amikor is az oldalunk úgy mutatja meg termékeinket a keresőnek mintha több termékünk is lenne ugyan azon név alatt. Webáruház készítés alatt/után ezek az elsődleges kiküszöbölendő problémák amikkel mindig foglalkozni kell.

Mit is jelent a termék duplikáció?

duplikált tartalom kiszűréseNem nem azt jelenti, hogy a webáruházban 3x van van feltöltve  ugyan az a termék. Hiszen ki az aki nem venné észre, ha termékeiből több is létezne ugyanazon név alatt.

Hanem azt jelent hogy a termékünk 3 különféle url címen is elérhető miközben valójában egy címen lehet megtalálni. Megnézhetjük az áruházunkat így van e.

 

Példa és a duplikációk listázása:

1, Termékünk linkje (SEO funkciók nélkül):

Első másolat: http://dev08.grentmedia.hu/index.php?route=product/product&product_id=30

2, Keressünk rá a termékre és találati oldal is már egy a korábbi linket plusz kiegészítőket tartalmazó találatot ad.

Második másolat: http://dev08.grentmedia.hu/index.php?route=product/product&product_id=30&search=Canon+EOS+5D

3, Rendezzük a keresést vagy a kategória oldalt név szerint esetleg 100db/képernyőre szintén másik egy másik url-t fog adni.

Harmadik másolat: http://dev08.grentmedia.hu/index.php?route=product/product&product_id=30&search=Canon+EOS+5D&sort=pd.name&order=ASC

4, Ha esetleg használatban van a nem keresőbarát link és a keresőbarát link is, akkor az újfent megtalálható link.

Az első másolat néven is megtalálható a termék: http://dev08.grentmedia.hu/index.php?route=product/product&product_id=30
Keresőbarát linkkel is megtalálható a termék: http://dev08.grentmedia.hu/canon-eos-5d

 

Ez így felsorolva már is elég sok linket jelent ami végső soron duplikációt eredményez. Ha ezekkel nem foglalkozunk akkor bizony büntetés, hátrasorolás is lehet belőle.

Mit tehetünk a duplikáció ellen?

Az első és legfontosabb, az áruházunk tudja helyén kezelni a canonical jelzést. A Google súgó sokat elmond róla és arról is mire való ez a szép jelző.

Röviden, tömören: jelzés a Google robotoknak, hogy duplikált tartalomról van szó és az oldal forrásában megtalálható link az alap link amiről épp a duplikációt nézzük.

Ezzel az adott oldal forrása mindig jelzi a keresőrobotok felé, hogy mi az eredeti url, valahogy így: 

<link rel=”canonical” href=”http://azenwebaruhazam.hu/termek-nev/mintatermek” />

rel canonical használata

További műveletek a duplikáció ellen.

A keresőrobotoknak jelezzük a robots.txt fájlban (a webáruházunk főkönyvtárában elhelyezendő sima txt fájl: robots.txt), hogy mely url-eket ne járjanak be vagyis inkább tiltjuk számukra ezeket.

Itt lehet tesztelni is a robots.txt fájlunkat.

Pl a keresési találatokat, a rendezési eredményeket, kosár és pénztár oldalakat és egyéb olyan oldalakat amiken mi speciális tartalmat tárolunk vagy duplikált tartalmakat.

További webáruház duplikáció elleni művelet

A következő és legfontosabb jelezzük a robotoknak az adott url head részében hogy ezeket az oldalakat ne is indexeljék.

Melyek lehetnek ezek az oldalak:
kereső oldalak, különféle lapozó elemekkel ellátott oldalak, kontakt oldalak, affiliate oldalak, kosár és pénztár oldalak stb.

Az adott oldal forrásában a head részen kell megjeleníteni a következő kódot :

<meta name=”robotscontent=”noindex,follow” />

Vagyis megmondjuk a robotoknak, hogy ezeket az oldalakat ne indexeljék de kövessék azt.

Van még mindig amit meg kell oldanunk. A megoldandó probléma mégpedig a kategória és keresési oldalaknál fordul elő a legtöbbször.
Ha a menüből klikkelünk a katagória linkre akkor betöltődik a kategória oldal ez a link így néz ki
http://azenwebaruhazam.hu/kategoria-oldal/

De ha a találatok mennyisége miatt ellapozunk a 8. Oldalra, majd vissza az első lapra akkor már megint más url-t látunk.
http://azenwebaruhazam.hu/kategoria-oldal/1-oldal

Vagy is megint egy duplikációt találtunk. (persze ha a canonical jelzi a keresőnek akkor jól állunk, de ez ellenőrizni kell)

Ezt a két lapot is egymásra kell irányítani ha még nem tettük volna meg.

Kategória lapok is duplikációk lehetnek

Továbbá a google szemében a kategóriánk 1 oldalból áll. Ha a webáruházunk kategóriája annyi terméket tartalmaz ami már lapozó oldalakat jelenít meg, hogy egyszerre ne legyen túl sok adat lekérve a szervertől és mi se tekergessük a képernyőt lefelé mert az adott kategóriában van 600 termék, akkor szintén duplikátumot láthatunk hiszen ennek a kategóriának elemei ugyan azok a termékek mintha egyben látnánk az egész kategóriát.

Erre is adott a google megfelelő eszközt. Minden ilyen oldal forrásában meg kell jeleníteni a következő oldalnak a linkjét és rel=next jelzővel ellátni továbbá az előző oldal linkjét pedig rel=prev jelzővel. A megfelelő dokumentáció itt olvashat/nézhető meg.

Persze a canonical az első lapra vagy az aktuálisra mutasson mindig.

Ezekkel az eszközökkel nagyjából meg is  szüntettük a duplikációt.

Ezt leellenőrizni úgy lehet a legkönnyebben, ha utánaszámolunk:

Termékek száma + Kategóriák száma + Oldalak száma + Egyéb lapok száma = Webáruházunk belső linkjeinek duplikáció nélküli száma.

Ezeknek a számoknak az összege adja a webáruházunk összes belső lapszámát. Ha ennél jóval több eredményt ad vissza a google kereső erre a parancssorra (site:azenwebaruhazam.hu) akkor a fent sorolt megoldásokat kell elvégezni, vagy utánanézni, hogy mit hagyhattunk ki. Ha már elvégeztük a módosítást és a keresőben lévő találatok száma eltér a mi számainktól akkor várjunk türelemmel amíg a kereső rendbe teszi a találatokat.
webáruház duplikálási eredmény

Érdemes néha-néha ellenőrizni mindezt, mivel egy-egy új fejlesztés vagy plugin okozhat nemvárt eredményeket. Ha pedig nem tudja vagy akarja ön elvégezni ezeket a módosításokat keressen bátran bennünket és segítünk a webáruház készítés vagy kivitelezésben ha Opencart webáruháza van.