+36 30 756 7900 info@grentmedia.hu

A Black Friday (magyarul fekete péntek) az USA-ból indult és itthon is igazán felkapott lett az utóbbi években, hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelzi. Használata 2009-re vált általánossá de hozzánk csak 2013-ban jött el. A fekete péntek ma már szinte biztos pont a sikeres forgalomra így ez egy elég fontos sarokkő egy webáruház életében.

A wikipédia azt írja : A kifejezés Philadelphiából ered, és a sűrű forgalomra utal. Újabban a kereskedők és a média inkább arra utal a kifejezéssel, hogy a kereskedők ekkor kezdenek a pirosból (a veszteség színe a könyvelésben) átmenni a feketébe (vagyis nyereséget termelni).

A Black Friday az offline üzletekben szokott tombolni, hatalmas tömegek állnak sorba már előző nap, hogy a mélyen áron alul adott termékeket azonnal megvásárolhassák. Nem kevés online sajtó szokta bemutatni ahogy a népek kígyózó sorokban állnak a boltok előtt, majd a nyitás után hatalmas megrakott kosarakkal távoznak. Van aki a karácsonyt tudja le egy nap alatt, van aki a nyomott áron vásárolt terméket később emelt áron eladva remél hasznot húzni a Black Friday őrületből.

Az Black Friday-t a webáruházak is átvették és itt is hasonló árazásokkal találkozhatunk, azonban az offline üzletekkel szemben itt sokkal rosszabb is lehet a Black Friday utóhatása.
Egy offline üzletben ha egy termék már nincs, vagy épp elfogyott akkor annak utózöngéi nem igazán okoznak problémát az áruháznak. Bár egy törvényes meghatározás szerint a meghirdetett terméknek lennie kell készleten egy bizonyos mennyiségig, vagy a hirdetésnek is helytállónak kell lennie.

Egy webáruháznál ez sokkal problémásabb, mivel a felhasználók pont azzal vannak segítve, hogy véleményezhetik, jelölhetik a problémát, sőt még ezért kedvezményt is kaphatnak a webáruházban. Tehát egy rosszul felépített akció után negatív értékelések, vélemények maradnak utánunk ami, lévén online webshop ezek megmaradnak és ezek negatívan érinthetik a későbbi vásárlásokat. Itt most arról nem írnék, hogy a 14 napos visszavásárlás milyen negatív problémákat okoz a webshopoknak.

A Black Friday sikerességéről itt is olvashatunk

A Black Friday-re jó előre fel kell készülni

Technikai problémákkal évek óta küzdenek a nagy webshopok (Kiemelkedő példa pl: Edigital), nem lehet elég jól belőni, hogy mekkora kapacitás kell ahhoz a forgalomhoz amit a sok látogató generál az akció napján. Ezért sokszor előfordul, hogy egyáltalán nem elérhető a webáruház oldala a túlterhelés miatt. Sok szakember gőzerővel dolgozik egy ilyen forgalmas webshop gördülékeny működésén és még is sikerül akkora forgalmat generálni amivel már nem bír a technika.

A készletekkel is jó ha foglalkozunk, mivel ezek hiánya is sokszor okoz problémát. Nem egy esetről olvasni, hogy alacsony készlet miatt a megvásárlás sikertelen, mivel a készlet már abban a pillanatban nem elérhető. Több eset is olvasható róla, hogy a nyitás után pár perccel már nem volt kapható a termék. Így legyen megfelelő mennyiségű termékünk, hogy a vásárlókat ne érje rossz élmény, és áruházunkat ne árassza el a negatív kritika.

A Kiszállítással is foglalkoznunk kell

Az elmúlt év nagy gondja volt, hogy annyi megrendelés került a szállító cégekhez, hogy nem bírták a terhelést, így a csomagok késtek vagy nem is érkeztek meg a megfelelő dátumra.
Ezek a problémák szintén kihatnak webáruházunkra, érdemes felkészülni rá és úgy logisztikázni, hogy csomagjaink megfelelő időben érjenek célba.
2017-ben egyes cégek a limitekkel kezdtek el játszani, hogy a feladható csomagok a szűk keresztmetszeten megfelelő mennyiségben férjenek át, így a kiszállítás lehet gyors, azonban ez nem lesz járható út a későbbiekben, mivel az árverseny a szállító cégek között ill. a szolgáltatások színvonala folyamatosan harcban áll egymással. Az alternatív megoldások felé sokan fordulnak épp emiatt. Csomag automatákba kézbesített termékkel vagy az átvevőhelyek számának drasztikus emelésével lehet növelni a sikeres megrendelés teljesítését.

Készüljünk tehát fel a Black Friday okozta nehézségekre, mivel a sikeres vásárlások száma amellett, hogy bevételek növelik, az okozott elégedettség akár drasztikusan is visszaüthet a webáruházra.

Loading...