+36 30 756 7900 info@grentmedia.hu

Webáruház tulajdonosként az egyre növekvő mobilpiac miatt itt az ideje, hogy kiválasszuk a megfelelő mobil stratégiát. Milyen típusú mobil jelenlét a legjobb a boltnak – mobil weboldal vagy mobil alkalmazás a jó választás?

Egy remek cikkben ami az isenslab blogján jelent meg, segít eldönteni, hogy melyik típusú mobil jelenlétet válasszuk oldalunkhoz.

Responsive webáruházak

Adaptive vs responsive

Mielőtt egyenesen az előnye és hátránya részhez ugornánk a mobilnézetekről, némi fényt derítünk arra mi a különbség az adaptív és responsive kialakítások között. Gyakran “adaptív tervezés” szinonimájaként használják a “responsive design-t”. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy azok valójában eltérőek.

responsive-vs-flat

Az adaptív a képernyőfelbontásokhoz van tervezve, akár tv-re is tökéletes kivitelt lehet így alkotni, míg a responsive kivitel rácsvonalakhoz igazodik, így minden felületen jól nézhet ki, azonban vannak megkötések.
A rugalmas elrendezés nagyon fontos, de ez csak egy része a kirakónak.

Most már rengeteg eszköz létezik, mint az okostelefonok, táblagépek, e-olvasók, netbookok, órák, televíziók, phablet-ek, notebook-ok, stb. A webhely megjelenését és funkcióját a szerte azonos eszközökön lévő különböző felületeken egyformán kell működtetni.

“Adaptive design” gyakran RESS-ként is alkalmazzák (Responsive Design + Server oldai alkalmazásokkal kiegészítve ). RESS azonban csak egy újabb szinten alkalmazkodik a webhely megjelenítéséhez különböző eszközökön, miközben csökkenti a hasznos teher megjelenítését min pl: javascript, css, stb. és az ilyen értelmezése pontatlan általában.

A responsive honlap amit el lehet érni bármilyen mobil webböngészőből – Safari-t iOS alatt vagy Chrome és a Firefox-ot az Androidon stb. A felhasználónak csak egyszerűen be kell írniuk az URL-címet a böngészőbe, és egyszerűen betöltődik a honlap, ami alkalmazkodni fog attól függően, hogy a készülék képernyő mérete mekkora. Ez a fajta weboldalt hívják responsive-nak, mert alkalmazkodik minden eszközön lévő böngészőhöz – a legapróbbtól a legnagyobbig. A tartalom is ugyanaz, de optimalizálva van jobb olvashatóságra és a funkcionalitásra.

A responsive honlap fejlesztése általában gyorsabb, mint egy mobil alkalmazásé. Ez azonban attól is függ, hogy milyen a web design, és milyen funkciók vannak a honlapon.

Továbbá, ha a láthatóság a keresőkben fontos, a responsive webáruház lehet a preferált lehetőség, mivel a mobil alkalmazások zárt környezet és ezek láthatatlanok a keresőmotorok számára.

Mobil alkalmazás

A mobil alkalmazások elérhetőek tableteken és okostelefonok is. A különbség az, hogy le kell tölteni az alkalmazást, és telepíteni a mobil eszközön. Az alkalmazást csak fix helyek tárolják, mint a Google play Store vagy az App Store .
mobil-app
A mobil alkalmazás egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, amelyeket egy responsive honlap nem tud nyújtani. Ez így több lehetőséget ad a kontrollra és így az ügyfelektől is nagyobb elkötelezettség jelent. Például, az alkalmazás futhat a háttérben, tárolja a felhasználók adatait és bármikor újra megnyithatjuk. Arra is használhatóak a push értesítések, hogy értesítsék a felhasználókat az újdonságokról vagy például a marketing kampányokról.

Sőt, a mobil alkalmazásokkal a fizetési folyamat könnyebb, mert a felhasználó már használhatja a mobil pénztárca szolgáltatásokat, mint a Google Wallet, PayPal Here-t.. stb

A másik dolog hogy, az alkalmazás gyorsabb, mint a mobil honlap. Csak érintsük meg az ikont, és már megy is, míg böngésző megnyitása, és az URL-cím beírása és a honlap betöltése több időt vesz igénybe.

Az első dolog a tervezésben a mobil alkalmazás kiválasztásában a platform. Mint talán már tudjuk sok mobil platform létezik, mint az Android, iOS, Firefox OS, Windows Phone, stb. Néha, nehéz kiválasztani, melyik a legjobb a számunkra, és ittvannak még a cross-platform megoldások.
Native vs Cross-platform

Natív alkalmazások olyan alkalmazások amely egy típusú mobil eszközre egy adott platformra készül. Ez azt jelenti, hogy ha azt akarjuk, hogy a létrehozott alkalmazás az Android-on fusson akkor csak ott fog működni. Ha szeretnénk hogy támogasson más platformokat, akkor ki kell dolgoznia egy új alkalmazást.

Fejlődő natív mobil alkalmazások fejlesztése több időt vesz igénybe, és rendre drágább is. A kód OS-specifikus, és nem tudjuk újra felhasználhatni egy másik készülékre. Például, Android alkalmazást Java-ban írták, de iOS-ban Objective-C ben fejlesztenek.

Ha a célközönség között megoszlik az iOS, Android, Windows telefonok felhasználó tábora a tervezés és fejlesztéshez a multi-platform megoldás lenne a legjobb. Segítségével minden eszközön megjelenhet oldalunk.

Cross-platform app kialakítása potenciálisan gyorsabb, mint a natív alkalmazásé. Használhatjuk ugyanazt a kódot minden platformra, ahelyett, hogy egy új kódcsomagot írnánk mindenhova.

Kutatási költségek a cross-platform megoldásnál olcsóbbak lesznek, mint egy natív felületnél, mert a ténylegesen használni kívánt programcsomag nem igényel sok testreszabást minden platformra.

Következtetés
Itt most nem az a kérdés, hogy melyiket válasszuk: a mobil weboldalt vagy egy mobil alkalmazást, mert valójában szükség van mindre. Manapság, amikor a mobil eszközök száma meghaladja a számítógépekét nagy szükség van minden látogatóra. Másrészt, ha van egy mobil honlapunk, de még mindig nincs egy mobil app-unk, akkor biztos lehetünk benne, elveszítünk rengeteg potenciális ügyfelet.